Sommige managers starten hun carrière met enige verantwoordelijkheid als leidinggevende, maar de meeste professionals klimmen geleidelijk op. Wat moet je doen om (uiteindelijk) een leidinggevende functie te bemachtigen? Wij leggen je uit welke stappen in je carrière waarschijnlijk tot een leidinggevende functie leiden. Vraag jezelf wel eerst af waarom je precies manager wilt worden.
Waarom wil je manager worden?
Een leidinggevende functie past niet bij iedereen, daarom is het goed om eerst naar je drijfveren te kijken. Als je graag een impact wilt maken binnen de organisatie en zelf wilt blijven groeien, kan het een uitstekende keuze zijn om manager te worden. Als het jouw doel is om meer te verdienen, is het vaak niet per se noodzakelijk om een stap te maken naar een leidinggevende functie. Ook als professional kun je flink verdienen terwijl je meer vakinhoudelijk bezig bent. Je moet jezelf ontwikkelen in een rol die bij je past en waar je gelukkig van wordt. In sommige gevallen is dit op het gebied van management, maar in heel veel andere gevallen ook niet. Leidinggevende functies kunnen ook sterk van elkaar verschillen. Zo zijn sommige leidinggevenden nog met veel meer praktische zaken bezig, zoals bijvoorbeeld de autoverzekering vergelijken voor het personeel. Andere managers richten zich op verandermanagement of juist op werken op een meer conceptueel niveau.
Maak je ambitie kenbaar
Je zult niet snel gepromoveerd worden als niemand van jouw ambitie op de hoogte is, dus laat het weten dat je graag leidinggevende wilt worden. Laat zien welke vaardigheden je al bezit en schakel ook de hulp van superieuren en leidinggevenden in om erachter te komen welke vaardigheden je nog verder moet ontwikkelen voordat je klaar bent voor een managende rol. Het vak van manager valt niet te onderschatten, wat ook blijkt uit de toch redelijk lage gemiddelde score waarmee werknemers hun manager beoordelen. Waarschijnlijk is het een uitstekende keuze om een training of opleiding te volgen op het gebied van leidinggeven. Managementkennis is namelijk substantieel anders dan uitvoerende domeinkennis.
Bouw aan goede relaties
Netwerken is altijd een goed idee. Het gaat hierbij niet om slijmen, daar wil je ver weg van blijven, maar het opbouwen van goede relaties binnen het bedrijf. Mensen prikken er erg snel doorheen als jij alleen selectief omgaat met collega’s die jou verder kunnen helpen. Een goede leider heeft sterke relaties met mensen binnen de hele organisatie. Ook de onopvallende mensen wil jij het gevoel geven dat ze ertoe doen. Dit moet je oprecht menen. Je kunt jezelf aanleren om meer interesse in anderen te tonen, of bijvoorbeeld een coach nemen die ervoor zorgt dat jij je in de gewenste richting kunt ontwikkelen. Geneer je ook zeker niet om advies te vragen aan mensen met meer ervaring.