Over de Google E-A-T richtlijnen wordt al lang gesproken. In 2018 kwamen de eerste geluiden over deze update en de laatste maanden communiceert Google er ook steeds meer over. Tijd dus om deze richtlijnen serieus te nemen. Maar wat houdt dit precies in voor SEO? En voor wie is het überhaupt interessant? Dat vertellen we je in dit artikel!
Wat is Google E-A-T?
Laten we beginnen bij het begin: wat zijn de E-A-T updates? Het is goed om te benoemen dat de E-A-T updates geen technische rankingfactor is. Dit betekent dat het dus niet meetbaar is, zoals de laadtijd van een website is. Het is een rankingfactor die alles te maken heeft met content, betrouwbaarheid en autoriteit. E-A-T staat dan ook voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Laten we daar wat dieper op ingaan.
Expertise
Met Expertise wordt bedoeld dat je als expert kwalitatief hoogstaande content schrijft. Het moet content zijn die aansluit bij de zoekintentie van je klanten en hun behoefte bedienen. Laat met je content dus zien dat jij de expert bent.
Authoritativeness
De kwaliteit van je content is dus belangrijk, om je als expert neer te zetten en Authoritativeness sluit hierop aan. Het is namelijk belangrijk om te benoemen in je content wie het heeft geschreven, of wie er is geïnterviewd om het artikel te schrijven. Google E-A-T hecht er waarde aan als de expert online ook veel genoemd wordt en als het ware een spinnenweb van autoriteit omtrent de entiteit aanwezig is.
Trustworthiness
En als laatste: trustworthiness, ofwel de betrouwbaarheid. Maak je website namelijk meer betrouwbaar door reviews en reacties te plaatsen. Het geeft Google namelijk een beeld van hoe gezaghebbend de schrijver van de content is.
Voor welke websites is E-A-T belangrijk?
Nu we weten wat de richtlijnen inhouden, kunnen we het hebben over het belang voor bepaalde branches. Want hoewel het voor alle websites voordelen heeft om aan de criteria te voldoen, zijn er een aantal websites die extra met de update te maken hebben: de Your Money Your Life (YMYL) websites. Dit zijn kort gezegd websites die gerelateerd zijn aan gezondheid, veiligheid en financiële informatie. Voor deze websites is betrouwbaarheid en kwaliteit van content natuurlijk van groot belang.
Wat Google hiermee wil bereiken, is een einde maken aan spamwebsites die onjuiste informatie delen. Te commerciële websites zijn voor Google een doorn in het oog en in bovengenoemde branches is kwaliteit essentieel.
Werk jij aan websites in de gezondheids-, veiligheids- of financiële branche? Dan weet je dat je je naast linkbuilding nu ook nog meer moet gaan focussen op de kwaliteit, betrouwbaarheid en autoriteit van je content.