De genomineerde boeken voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2019 zijn bekend. Van de 11 genomineerde boeken zijn er vijf afkomstig van Koninklijke Boom Uitgevers of Management Impact. Het gaat om de Onweerstaanbaarheidstheorie van Jan Heuvel, Excelleren in service van Jean-Pierre Thomassen en Eric de Haan, Het einde van concurrentie? Zakendoen in de platformeconomie van Cor Molenaar, The Positive Sum Game van Herman Toch & Ann Maes, en Who is accountable? Sales, marketing en communicatie op één lijn van Franck Kuppers en Werner van Beusekom.
Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) wil met deze prijs, die dit jaar voor de 17e keer wordt uitgereikt, een impuls geven aan de ontwikkeling van het marketingvak. De genomineerden geven volgens PIM blijk van een originele visie op marketing en stimuleren lezers om met nieuwe inzichten aan de slag te gaan. Opvallend is dat duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen veel aandacht krijgen dit boekenjaar. Vorig jaar mocht Ruud Frambach de bijbehorende award in ontvangst nemen voor zijn boek ‘Doet marketing ertoe?’.Nominaties
Boeken die in aanmerking komen zijn ontstaan vanuit het Nederlandse taalgebied en gepubliceerd in de periode van oktober 2018 tot en met september 2019. Bij het opstellen van de lijst is vooral gelet op de mate waarin de auteurs blijk geven van een vernieuwende kijk op marketing en ook in staat zijn om hun visie over te brengen. Daarnaast is het belangrijk dat de inzichten impact hebben en dat lezers uitgedaagd worden om de kennis toe te passen in hun eigen praktijk. De genomineerde boeken slagen daarin bovengemiddeld. Uit een longlist van meer dan 40 marketingboeken is een shortlist samengesteld van 11 boeken. Dit zijn de nominaties in alfabetische titelvolgorde:- De onsterfelijke onderneming – Fons Van Dyck (LannooCampus)
- De Onweerstaanbaarheidstheorie – Jan Heuvel (Boom uitgevers)
- Digital Marketing Fundamentals, From Strategy to ROI – Marjolein Visser, Berend Sikkenga, Mike Berry (Noordhoff)
- Excelleren in service – Jean-Pierre Thomassen, Eric de Haan (Management Impact)
- Extreem klantgericht = Maatschappelijke impact + Commerciële slagkracht + Waardevolle klantrelaties – Danielle de Jonge (Van Duuren Management)
- Het einde van concurrentie? Zakendoen in de platformeconomie – Cor Molenaar (Boom uitgevers)
- De digitale hysterie voorbij. Ontwikkel en implementeer een winnende strategie als retailer of merkfabrikant – Gino van Ossel (Van Duuren Management)
- The Positive Sum Game – Herman Toch & Ann Maes (Boom uitgevers)
- Waardevolle Eenvoud – Bart Schouten (Van Duuren Management)
- Who is accountable? Sales, marketing en communicatie op één lijn – Franck Kuppers, Werner van Beusekom (Management Impact)
- Worlds of Wonder | Experience Design for Curious People – Erik Bär, Stan Boshouwers (BIS Publishers)