De oplossing voor alle problemen rondom generatiemanagement is samen te vatten in slechts enkele woorden: inzicht in
de specifieke generatiekenmerken, focus op sterke punten en wederzijds respect. Zolang men niet beseft dat generaties nu eenmaal anders tegen de wereld aankijken, een andere achtergrond hebben en andere culturele ontwikkelingen hebben doorgemaakt, zal er geen begrip ontstaan. En zonder begrip is wederzijds respect al helemaal ver te zoeken. Snelle waardeoordelen als ‘die oudjes snappen er niets meer van’ tot ‘de jeugd denkt zeker dat alles gratis is’ liggen continu op de loer.
De kloof overbruggen met generatiemanagement
Tijdens de sessies die ik over generatiemanagement heb gefaciliteerd, bleek hoe moeilijk het is deze kloof te overbruggen. Het ligt blijkbaar altijd aan de ander. Met zo’n houding bereik je zelden tot nooit een oplossing. Kortom, openstaan voor andere inzichten en andere meningen is cruciaal, wil je voordeel behalen met generatiemanagement.
Je ziet tegenwoordig omgekeerde mentor-leerlingrelaties ontstaan waarbij de jonge generatie de technologie uitlegt aan de oudere generatie.
Jongere generaties willen graag serieus genomen worden (welke jongeren wilden dat in het verleden tenslotte niet?) en zij kunnen voordeel halen uit hun voorsprong op informatiegebied. In de hedendaagse informatiemaatschappij blijkt dat veel oudere werknemers moeilijkheden ondervinden mee te komen met de laatste technologische ontwikkelingen. Ben je als ouder net aangemeld op Facebook, zitten je kinderen alweer op Instagram! Daarom zie je tegenwoordig omgekeerde mentor-leerlingrelaties ontstaan waarbij de jonge generatie de technologie uitlegt aan de oudere generatie.
Juist dit evenwicht in de relatie zie ik als een positieve doorbraak in het generatiemanagement. Het gaat tenslotte om wederzijds respect, niet alleen respect van de jongeren voor de ouderen of omgekeerd.
Generatiemanagement: do’s en don’ts
Do’s
- Wie en wat heb je over vijf jaar nodig in jouw organisatie? Laat de generaties aansluiten op de behoeften van de organisatie. Werk je voor een heel jonge organisatie, neem eens een 50-plusser aan. Werk je in een oude werkomgeving, onderzoek waarom jongeren nu nog niet bij je werken en zorg dat je ze zo snel mogelijk weer aan boord krijgt.
- Pas omgekeerde mentor-leerlingrelaties toe: ouderen kunnen veel leren van het technologiegebruik van jongeren. Leuk en noodzakelijk!
- Maak een generatie-indeling van de eigen organisatie. Welke generatie domineert en welk gedrag is daardoor leidend, maar wellicht lastig voor andere generaties om hiermee om te gaan? Ligt groepsdenken op de loer?
- Wederzijds respect is de sleutel. Is dat er niet, begin dan eerst met het elkaar uitleggen waarom dit respect er niet is.
- Generatiemanagement moet erop gericht zijn optimaal rendement te halen uit de verschillende denk- en werkwijzen van verschillende generaties binnen een team of organisatie. Goed generatiemanagement kan zodoende groepsdenken voorkomen.
Don’ts
- Wees voorzichtig met het trekken van te snelle conclusies over generatie-eigenschappen van medewerkers: de grenzen zijn arbitrair en er zijn vele subgeneraties te onderkennen. Wellicht is de kracht van generatiemanagement niet zozeer dat wij andere generaties beter begrijpen, maar dat wij onszelf beter leren kennen.
- Beperk waardeoordelen over andere generaties tot een minimum. Je hebt niet in hun schoenen gelopen. Richt je niet op het verbeteren van de zwakke punten, maar zoek vooral naar de sterke punten en naar de eigenschappen waarop je verbinding met elkaar kunt maken.
Bron: Het Dodo-effect
Door: Gyuri Vergouw