Oudere generaties inspireren met hard werken, gen Z met digitale skills
Voor babyboomers (42%) en millennials (32%) is hard werken de belangrijkste waarde om door te geven aan andere generaties op de werkvloer. Gen X noemt naast hard werken (38%) ook doorzettingsvermogen (39%) als belangrijke overdraagbare waarde. Dit blijkt uit het generatieonderzoek van Ormit Talent onder ruim 1.200 werkende Nederlanders. Daarmee leggen de oudere generaties de nadruk op werkmentaliteit. Hoewel Gen Z’ers het goed vinden dat hun generatie kritiek levert op hoe het werkende leven is ingericht (75%), hebben ze ook bewondering voor de waarden van oudere generaties. Zo willen ze leren hoe ze harder kunnen werken (27%) en loyaal kunnen zijn op de werkvloer (24%).
Nieuwe generatie, nieuwe lessen
Net als de andere generaties wil ook gen Z graag eigen kwaliteiten doorgeven. De jongste generatie op de werkvloer wil vooral inspireren met digitale vaardigheden (29%) en creativiteit (25%). Dat sluit goed aan bij de leerwensen van oudere generaties: bijna de helft van de babyboomers (49%) en gen X’ers (46%), en ruim een kwart van de millennials (27%), willen juist deze digitale skills leren van hun jongere collega’s.
“Door generatiestereotypen denken we al snel dat generaties botsen,” zegt Ingrid van Tienen, Director bij Ormit Talent. “Maar dat idee vergroot de kloof tussen generaties, terwijl verschillen ons juist verder brengen – mits we de kracht ervan benutten. Generaties vullen elkaar juist aan. In plaats van teamleden die allemaal uitblinken in hetzelfde, wil je een team waarin kwaliteiten elkaar versterken. Zo gaan ervaring en doorzettingsvermogen hand in hand met frisse ideeën, digitale kennis en creativiteit. Leiders kunnen het verschil maken door die talenten te verbinden en kennisuitwisseling tussen generaties te stimuleren. Dat noemen we ‘reversed mentoring’: jong leert van oud én oud leert van jong. Zo ontstaat een samenwerking die zowel het werkplezier als de resultaten versterkt.”
Bron: Ormit Talent








