‘Als onze mensen gelukkig zijn, komt de winst vanzelf.’
Bij de ICT-dienstverlener Incentro krijgen medewerkers heel veel vrijheid.
‘Directeur en voetbalcoach’, staat er op het visitekaartje van Mathijs Kreugel. Hij is directeur van Incentro, en voetbalcoach van een D-elftal met jongens van elf en twaalf jaar oud. ‘Als ik daarover praat, houd ik voorlopig niet meer op.’
Ook op de visitekaartjes van de 250 andere medewerkers van Incentro – of ‘Incentronauten’, zoals ze zichzelf noemen, staat hun hobby vermeld. Het bedrijf laat daarmee zien dat de mensen en hun passies centraal staan. ‘Wij geloven dat gelukkige collega’s excellente resultaten leveren’, zegt Kreugel.
Geluk door vrijheid
Om te zorgen dat medewerkers gelukkig zijn in hun werk, krijgen ze veel vrijheid. Ze bepalen zelfs de salarisruimte. Kreugel: ‘Elke vestiging, of cel, beslist zelf jaarlijks hoeveel salarisverhoging er wordt gegeven. Want we draaien dit bedrijf met elkaar, dus waarom zouden we dan niet ook samen beslissen over de salarissen? En iedereen begrijpt natuurlijk heel goed dat je niet lang bestaat als je je salaris verdubbelt.’
Sommige cellen gaan nog een stapje verder: daar bepalen de Incentronauten onderling ook de hoogte van de individuele salarissen. Kreugel: ‘Als je elkaar serieus neemt en goede feedback geeft, kan het prima werken om samen de zak met geld te verdelen. Hoewel er ook cellen zijn die dit graag aan het managementteam overlaten. Dat mag ook.’
De cellen zijn overigens nooit groter dan vijftig medewerkers. Een vestiging die groter wordt, wordt gesplitst. Kreugel: ‘We willen de organisatie plat en ondernemend houden. Dan voelt het echt als óns bedrijf.’
Om hun ‘wij-gevoel’ verder te versterken kunnen medewerkers zelf aandelen in het bedrijf kopen. En van de jaarlijkse winst van Incentro wordt tien procent gelijk verdeeld over alle medewerkers, ongeacht hun functie.
Tot slot kunnen medewerkers ook zelf gaan ondermenen, onder de vlag van Incentro. Kreugel: ‘Een collega heeft als start-up binnen Incentro bijvoorbeeld een ICT-oplossing voor de brandweer ontwikkeld. Dat is een uitbreiding van de diensten ons bedrijf, en die collega wordt er ook heel gelukkig van.’
Twee ander medewerkers, met een Turkse achtergrond, grapten eens dat ze een Incentro-vestiging in Istanbul wilden starten. ‘Inmiddels hebben ze dat ook echt gedaan. Zonder managementervaring en met weinig ervaring in de sales, maar met enorm veel enthousiasme. Ze wonen er nu zelf, met hun gezinnen, en hebben daar twaalf man rondlopen. Dat is voor hen de ultieme vorm van geluk in hun werk.’
‘Winst komt vanzelf’
Om te zorgen dat het geluk van medewerkers centraal blijft staan, doet Incentro elk jaar mee aan het Great Place To Work-onderzoek. Kreugel: ‘Grote bedrijven meten hun omzet, hun groei en hun winst. En die onderwerpen zijn bij ons ook belangrijk, maar het allerbelangrijkste is het geluk van de medewerkers. Want met gelukkige medewerkers komen de groei en de winst vanzelf.’
Dit artikel is tot stand gekomen met Great Place To Work. Incentro stond dit jaar nummer 3 op de Best Workplaces-lijst van GPTW. Meer best practices zijn te lezen in de Best Practices gids van GPTW die binnenkort verschijnt.