Soms lig je in bed over de dag na te denken over wat gedoe op kantoor. ‘Ik had dit moeten zeggen’ of ‘Waarom ben ik zo boos geworden?’ zijn gedachtes die dan de revue kunnen passeren. We hebben allemaal ons favoriete gedragsmenu: de één springt overal meteen bovenop, de ander laat zich verleiden tot iets wat zij/hij eigenlijk niet wil doen.
Als projectmanager is het nuttig dat je bij gedoe niet allen op de inhoud van gedoe ingaat, maar dat je ook oog hebt voor de tone of voice of ego-positie van waar uit iedereen acteert. Hiervoor moeten we dezelfde gedragstaal en definities hanteren.
Ouder, Volwassen en Kind
In Open Mind Management© hebben we het over Ouder, Volwassen en Kind. Dit noemen we ego-toestanden. Deze indeling wordt ook in verschillende psychologische theorieën gebruikt, waaronder Transactionele Analyse van Eric Berne en Schema Therapie van Jeffrey Young. Ze is bedoeld om meer duidelijkheid te verschaffen over wat iemands positie is in een bepaalde situatie en om de interactie tussen mensen te optimaliseren. Voor een projectmanager is inzicht in mensen van doorslaggevend belang wil zij/hij succesvol zijn.
In het voorbeeld hierboven is er een ontbijtoverleg gepland en blijkt er niets geregeld te zijn. In welke van de opmerkingen herken je jezelf het meest? Iedereen heeft in principe in deze situatie de keuzevrijheid om één van deze ego-posities te kiezen. Was dat maar waar. Vanuit onze opvoeding – thuis, school, vrienden, universiteit – hebben we allemaal een set menu qua gedrag meegekregen. Via een trigger, dat kan een bepaalde toon van een stem zijn of een blik van iemand, vertonen we automatisch bepaald gedrag, als een soort reflex.
Ego-posities
Laten we deze drie ego-posities, Ouder, Volwassen en Kind, nader bekijken.
Je zult ongetwijfeld voorkeuren en zelfs afkeer hebben bij bepaalde ego-posities. Een van de belangrijkste regels hier is: Het gaat niet om goed of slecht. Het gaat erom dat je als projectmanager de tone of voice
of ego-positie kunt herkennen.
Ouder ego-positie
Als je vanuit de Ouder-positie communiceert, vind je wat van de ander:
- Jij doet het niet goed;
- Moet je niet naar huis?
Doe je dit vanuit de Kritische Ouder-positie dan geef je vaak kritiek, of zoals we dat noemen: Ouder-bevelen. Dit kan gaan van grenzen aangeven tot beschuldigen. Doe je dit vanuit de Voedende Ouder-positie dan neem je vaak de regie over. van troosten tot ongevraagd advies geven.
Bron: De Perfecte Kick off
Door: Jane Zuidema