Computerspelletjes zijn er niet alleen maar voor de ‘fun’, ze kunnen ook een opvoedend effect hebben – ook in de werkomgeving. Als speler van een zogeheten serious game kun je in de huid van een ander kruipen, en zo meer begrip krijgen voor die ander of gedrag aanleren waarmee je hem of haar kunt helpen. Deze ‘rolovernemende’ functie van games is nader onderzocht door wetenschappers van de universiteit van Michigan.
De onderzoekers kwamen tot de conclusie dat het spelen van een serious game een grotere bereidheid tot helpen oplevert dan het lezen van een tekst met dezelfde bedoeling. Dat komt door de sterk gepersonaliseerde inhoud van de games: spelers identificeren zich met de personages in het spel, nemen daardoor makkelijker een rol over en worden empathischer en hulpvaardiger.In ons eigen land is ook onderzoek gedaan naar de didactische kwaliteiten van commerciële games. Er werd gekeken of samenwerking tussen gamers betere leerresultaten opleverde dan het individueel spelen van een computerspel. De uitkomsten van dit onderzoek waren minder eenduidig positief: samen gamen bleek niet tot betere leerresultaten te leiden dan in je eentje spelen. Wel waren er aanwijzingen dat een gezamenlijke didactische activiteit na het spelen van het spel de leercurve positief kan beïnvloeden.
(Bronnen: Wei Peng, Mira Lee en Carrie Heeter in Merk & Reputatie, Eefje Albers in O&O)