Bodemonderzoeker Fugro timmert al vijftig jaar met succes aan de weg. Niet in de laatste plaats vanwege een aantal succesvolle overnames, maar ook door de centrale rol die innovatie in het bedrijf speelt. Cocreatie verbreedt de innovatie dankzij externe samenwerkingsverbanden. Innovatie zit Fugro als het ware in de genen.
Vorig jaar won Fugro de prestigieuze Erasmus Innovatie Award. De jury oordeelde dat Fugro zich onderscheidt door haar vooruitstrevende visie en het aanbieden van geïntegreerde innovatieve oplossingen. Het innovatieproces is binnen de organisatie centraal gesteld. Er is een sterke focus op het stimuleren van ideeën en concepten voor toekomstige groei. Ook is het topmanagement continu bij innovatie in de brede zin betrokken. Een sterk punt, aldus de jury, is verder het herkennen van synergie in innovaties: ‘Fugro werkt voor fundamenteel onderzoek veel samen met externe partijen en de innovaties zijn dan ook klantgericht.’Centralisering innovatie
Het snelgroeiende Fugro (iedere vijf jaar weet het bedrijf de omzet te verdubbelen) is actief in ruim vijftig landen en heeft bijna 14.000 medewerkers in dienst, verdeeld over enkele honderden business units. Grote innovatieprojecten werden wel centraal aangestuurd, maar het gros niet. Van oudsher ontwikkelt Fugro in direct overleg met één of meerdere klanten: echt maatwerk. Paul van Riel, sinds 2006 lid van de Raad van Bestuur, is vanaf januari 2012 formeel eindverantwoordelijk voor alle innovaties en R&D binnen Fugro. Van Riel vertelt dat is gekozen voor centralisatie van innovatie om meer overzicht te houden. Ook gaat er steeds meer geld in om zodat Fugro de markt continu met nieuwe producten en diensten kan bedienen. Dat is nodig omdat grote concurrenten als Halliburton en Schlumberger ook zwaar investeren in onderzoek. Daarnaast is dat nodig omdat de projecten en technieken steeds complexer worden. Zeebodemonderzoek moet bijvoorbeeld op steeds grotere diepten worden gedaan. Ook vereisen klanten steeds betere precisiesturing.
Cocreatie
Innovaties hoeven lang niet altijd technisch van aard te zijn. Het kan ook gaan om het opstellen van creatievere contracten in overleg met klanten of een andere manier van communiceren. Voor technologische innovaties zoekt Fugro steeds meer samenwerking buiten de deur. Niet alleen met klanten maar ook met toeleveranciers en kennisinstellingen als TNO of technische universiteiten. Zeker de helft van de innovaties bestaat inmiddels uit deze cocreaties. Soms financiert de externe partij de innovatie mee. Innovaties op het vlak van kostenbesparingen aan bestaande machines en software voert Fugro merendeel zelf uit.
Innovatiecultuur
De groei van Fugro is voor twee derde autonoom dankzij innovaties en voor een derde komt de groei voor rekening van overgenomen partijen. Hoe zorgt een multinational voor een innovatiecultuur? Van Riel: ' In wezen is innovatie een karaktertrek, een eigenschap van mensen die je maar moeilijk kan afdwingen. Mijn ervaring is dat innovatie veel eerder en beter lukt in een omgeving met de juiste mensen waarin ieder elkaar oprecht respecteert. Je moet een sfeer creëren waarin hiërarchie geen rol speelt, waarin iedereen gelijkwaardig is. Ik doe vanuit mijn functie mee aan tal van innovatieprojecten; nooit als baas of projectmanager, maar als een van de projectleden. Dat werkt veel beter.'
(Bron: Paul Groothengel in Management Executive)
Tip
Lees ook: Meesterlijk organiseren. Handreikingen voor ondernemende managers door Rudy Kor, Gert Wijnen en Mathieu Weggeman.