Familiebedrijven profiteren van de samenhang tussen de familieleden die het bedrijf leiden. De familie belichaamt de unieke cultuur die het bedrijf kenmerkt. Zodra het bedrijf groeit en de rol van de familie afneemt, dreigen die unieke waarden te verwateren. Daarom moeten familiebedrijven het typische bedrijfs-dna loskoppelen van de familieleden en ze dieper in de organisatie verankeren.
De sectie familybusiness bij de HayGroup tracht familiebedrijven te helpen met hun organisatie. Waarden vallen uiteen in zachte en harde waarden. De zachte waarden hebben betrekking op de binding tussen mensen. Die waarden moeten even hard worden gewaardeerd als de harde, financiële waarden. Het probleem is dat zachte waarden vaak een kwestie van instinct en gevoel zijn. Ze moeten in woorden worden vertaald, anders zijn ze niet bespreekbaar.
Familieleden kunnen hun waarden door de organisatie verspreiden door ze expliciet te maken. Daarna kunnen medewerkers die waarden tot de hunne maken. Dan kan het bedrijf ook overleven zodra de familieleden een minder belangrijke rol gaan spelen.
Bron: ProfNews/Ondernemersbelang.
Tips
– Kom naar het M&O-Jaarcongres met als thema Veerkracht: wendbaarheid organiseerprocessen (28 juni 2013)
– boek Cultuurverandering: mythe en realiteit.