Acht koplopers uit de zorg hebben kennis opgedaan over duurzaamheid in verschillende collectieve en individuele workshops. Wat kunnen we van hen leren?
Inspiratie, leren van de workshops en van elkaar, positieve energie: dit wordt genoemd als belangrijke resultaten van de eenjarige leergang Expeditie Duurzame Zorg van MVO Netwerk Zorg. Acht koplopers uit de zorg hebben afgelopen jaar kennis opgedaan over duurzaamheid in verschillende collectieve en individuele workshops. Management Executive sprak met drie van hen: het Radboudumc, BrabantZorg en het Albert Schweitzer Ziekenhuis. ‘Het gaat niet om grote veranderingen, maar om kleine overwinningen.’
Als je wilt verduurzamen, moet het in de processen zitten. Dat zegt Harriette Laurijsen, duurzaamheidscoördinator van het Radboudumc. Het academisch ziekenhuis is al geruime tijd bezig met MVO-activiteiten, maar zag de expeditie als een kans om duurzaamheid breder in de organisatie te verspreiden. ‘We hadden al een MVO-beleid en een integraal duurzaamheidsbeleidsplan: “Duurzaamheid in de genen”. Omdat de expeditie verschillende thema’s behandelt, hebben we meerdere mensen ermee kennis laten maken. Mensen die nu ambassadeurs zijn van MVO. Ook heeft de expeditie de samenwerking binnen het Radboudumc gestimuleerd.’
Het Albert Schweitzer Ziekenhuis deed ook al aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Alleen waren ze zich daar niet van bewust. ‘Volgens de zeven principes van de ISO 26000-norm is onze bedrijfsvoering inderdaad behoorlijk duurzaam’, aldus Jasper Meijer. Meijer is strategisch adviseur. Agnes Klaren, manager van het Leerhuis en manager Kwaliteit, Veiligheid en Innovatie van het Albert Schweitzer Ziekenhuis, vult aan: ‘Meedoen met de MVO Expeditie Zorg was vooral om het ziekenhuis nieuwe vergezichten te geven.’
Ook voor BrabantZorg was duurzaam ondernemen niet nieuw: sinds twee jaar heeft de ouderenzorgorganisatie een Regiegroep duurzaamheid onder leiding van Anita van Hoof. ‘Wij zijn er nu twee jaar mee bezig’, zegt Van Hoof, die tevens manager locatiegroep is. Door mee te doen met de expeditie heeft BrabantZorg de organisatiedoelen kunnen aanscherpen. ‘Het heeft geleid tot de Strategische visie 2015 die eind vorig jaar is verschenen. In die langlopende visie staan drie speerpunten: samenspel in zorg, elke dag leren en een slimme bedrijfsvoering.’
Lees het hele artikel (pdf) uit Management Executive door het hieronder gratis te downloaden.