Veel vrouwen hebben er last van dat emoties hen raken. Het is vaak verdraaid lastig om ermee om te gaan. Wie heeft er nooit woedetranen moeten tegenhouden tijdens heftige kritiek? Wie is er na een aanvaring met een collega nooit naar het toilet gesneld om even ‘flink de neus te snuiten’? Reken maar dat er heel wat tranen vloeien op kantoor. Toch schrijven managementboeken streng dat het fataal is voor je carrière om te huilen op je werk. Echte mannen huilen niet, en op het werk heerst nog steeds een mannencultuur. Emoties zullen er altijd blijven, maar het is wel goed om zelf controle te houden over hoe je die emoties uit.
Beschouw werk als een spel
Voor een beetje stiff upperlip hoef je echt niet op een Engelse kostschool te hebben gezeten. De meest eenvoudige methode om te voorkomen dat je geëmotioneerd raakt, is door in de eerste plaats het werk als een spel te beschouwen.
Daarnaast is het de kunst te anticiperen op mogelijk vervelende of moeilijke situaties door in te schatten wat de belangen en persoonlijkheid van je gesprekspartners zijn. Als je straks een gesprek hebt met een kroonprins (zie het boek Stratego voor vrouwen voor de uitleg van de archetypen – red), dan weet je dat hij met een hele riedel aan cijfermatige en feitelijke haken en ogen zal komen. Je kunt je daar wel verschrikkelijk aan ergeren, maar je kunt ook denken: ‘Hij moet nu eenmaal zijn kritische zegje doen voordat ik hem mee kan krijgen.’
De gevoelsman en rationele topvrouw
De gevoelsman pakt zaken op een subjectieve, gevoelsmatige manier aan. Ben jij zelf meer het type rationele topvrouw? Verwijt je collega dan niet dat hij niet logisch kan redeneren. Je collega is nu eenmaal weinig analytisch. Ook moet je bedenken dat dit type collega met je meedoet wanneer hij je aardig vindt. De inhoud van jouw plan doet er minder toe. Investeer dus in de relatie en bouw een vertrouwensband met hem op. Je zult zien dat je met dit soort inzichten veel meer lol gaat beleven aan het werken met anderen. Wanneer je de omgang met de mensen op je werk meer als een spel beschouwt, zul je vanzelf minder persoonlijk geraakt worden door opmerkingen, afwijzingen of ander negatief gedrag.
Ineens wordt het vaak weerspannige werken in een organisatie een stuk leuker. Maar bovenal kun je deze inzichten gebruiken om carrière te maken of dat mooie project ‘binnen te slepen’. Het is net judoën: een beetje meebewegen en dan omhalen.
Een helpende gedachte
Wat verder een mooie helpende gedachte kan zijn, is de volgende: los van wat je doet, vindt een derde van de mensen jou aardig, een derde van de mensen vindt je niet aardig en de laatste groep – ook een derde – heeft geen mening over jou.
Kortom, je kunt enorm je best doen, maar het maakt niet uit! ‘Wat een relaxte gedachte is dit’, zei een Belgische deelnemer van de workshop Strategisch Onderhandelen tegen ons. De gedachte dat haar gedrag geen invloed had op het percentage mensen dat haar wel of niet aardig vindt, gaf haar enorm veel rust.
- Elisa de Groot geeft college tijdens de collegereeks Excelleren in vrouwelijk leiderschap. Start: 27 oktober. Schrijf je nu in >>>
Bron: Stratego voor vrouwen
Door: Monic Bührs, Elisa de Groot