Werknemers zijn vaker en langer ziek, blijkt uit onderzoek van Nationale Nederlanden. Met name werkgerelateerde psychische klachten nemen toe. Dat zorgt voor langdurige uitval, maar maakt ook dat niet-zieke werknemers het steeds drukker krijgen.
Er zijn legio organisaties waar je extra waardering krijgt als je veel bijspringt, anderen uit de brand helpt en andermans taken op je neemt. Het wordt als normaal gezien dat je veel meer doet dan strikt genomen bij je functie hoort. Dan ben je een loyale en goede medewerker.
Informele opdrachten
Zo ontstaan naast je formele opdracht ook allerlei informele opdrachten, die vaak onuitgesproken blijven, maar die er wel voor zorgen dat mensen continu druk ervaren. Zeker in sectoren als de zorg waar het bestaansrecht van de organisatie ‘zorg’ is, zie je dit veel voorkomen. De medewerkers zorgen niet alleen voor de patiënten maar ook voor elkaar waarmee ze te veel geven.
Een hoog ziekteverzuim is dus vaak een signaal dat er iets niet klopt in de cultuur van de organisatie. Het is te vanzelfsprekend geworden dat mensen, met de beste intenties, meer geven dan nodig. En dat is het probleem.Voor een duurzame aanpak van het ziekteverzuim zul je dus breder moeten kijken dan het individuele geval en ook breder dan de mensen die uitvallen. Soms moet de hele, goedbedoelde, cultuur van de organisatie op de schop.
Bron: ANP Expert Support
Door: Charlotte van Asseldonk, eigenaar De Talentenleider