Bedrijven die goed intern communiceren presteren financieel beter. Ze hebben een tweeenhalf keer grotere kans op financieel succes dan vergelijkbare bedrijven in de branche die deze capaciteit ontberen. Dat blijkt uit een tweejaarlijkse studie van consultancybedrijf Towers Watson. Het onderzoek toont bovendien aan dat van de meest effectief communicerende bedrijven bijna tweederde een helder geformuleerde employee value proposition (EVP) heeft.
"Je ziet dan ook dat bedrijven wereldwijd hun interne communicatie anders vormgeven," zegt André van Hooren van Towers Watson Nederland. "Door hogere verwachtingen, diversiteit, globalisering en de opkomst van sociale media en netwerken, moeten change- en communicatieprofessionals mee in de vaart der volkeren. Meer dan ooit is er behoefte aan communicatie die appelleert aan het gemeenschapsgevoel en die mensen motiveert veranderingen te adopteren. Er is behoefte aan een EVP."
EVP verwijst naar de verbintenis tussen werkgever en werknemer, waarin duidelijk wordt wat beiden van elkaar verwachten. Daarin worden onder andere salaris, secundaire arbeidsvoorwaarden, werkomgeving en carrièremogelijkheden opgenomen.
Aansluiting
"Voor bedrijven is op dit moment de weg vrij een EVP te gebruiken om meer aansluiting te vinden met werknemers," zegt Van Hooren. "Sociale media en netwerken zouden een kans kunnen bieden om de dialoog te openen, werknemers te helpen snel te integreren in de bedrijfscultuur en een gemeenschapsgevoel creëren. Bedrijven die hierin terughoudend zijn, zouden de slag om het aantrekken, behouden en motiveren van goed personeel wel eens kunnen gaan verliezen."
De Change and Communication ROI Study 2011-2012 van Towers Watson bevat antwoorden van 604 bedrijven van over de hele wereld. Het onderzoek laat de best practices zien op het gebied van communicatie en change management bij excellent presterende bedrijven.
Download het volledige rapport (Engelstalig, pdf)