Hoog op de agenda bij iedere organisatie staat het verhogen van de productiviteit van teams. Door effectief samen te werken bereik je jouw bedrijfsdoelen en wordt iedereen op waarde geschat. Maar wat betekent het om effectief samen te werken? En welke uitdagingen komen hierbij kijken? Wij geven je inzicht in het belang van effectief samenwerken vanuit gedeelde kernwaarden.
Team met vergelijkbare kernwaarden
Soms merk je dat samenwerken haast vanzelf gaat. Wanneer een team, of idealiter zelfs de hele organisatie, gedeelde kernwaarden heeft vormt zich een gezamenlijke identiteit. Deze kernwaarden fungeren vervolgens als kompas voor de keuzes die gemaakt worden binnen het team. Kernwaarden zijn bepaalde zaken die iedereen even belangrijk vindt, waardoor er een sterk gevoel van eenheid ontstaat. Aan de hand van de waarden wordt de koers richting de toekomst bepaald en valt eenvoudiger te beslissen of een bepaald idee wel of niet past bij de gezamenlijke waarden. Ook voelen mensen zich sneller thuis in een team waarin waarden gedeeld worden. Zo vinden jullie bijvoorbeeld binnen het team prijs-kwaliteitverhouding voor jullie doelgroep erg belangrijk, waardoor nieuwe productideeën op deze pijlers worden getest. Dit kan voortkomen uit een grotere bovenliggende kernwaarde, zoals eerlijkheid, openheid of vertrouwen. Wat wordt het verhaal naar buiten toe? Is jullie product goedkoper dan dat van alle concurrenten, zoals energieleveranciers die allemaal beweren de goedkoopste energieleverancier te zijn? Of zit de meerwaarde van het product hem in kwaliteit of de ethische manier waarop het tot stand komt? Grote kans dat de waarden van je organisatie hiervoor net zo bepalend zijn als het product zelf.
Kernwaarden bepalen
Het bepalen van kernwaarden doe je eerst individueel, voordat je deze bespreekt met het team. Pak een rustmoment en schrijf alle woorden op die in je opkomen wanneer je denkt aan de organisatie. Het kan zijn dat deze woorden sterk overeenkomen met je eigen waarden, maar het kan ook dat deze juist anders zijn. Vervolgens ga je al deze woorden langs en cluster je deze wanneer dat mogelijk is qua betekenis of inhoud. Stel een top vijf op door ieder woord een cijfer te geven op basis van prioriteit. Dit kan op een schaal van een tot vijf zijn, of op een schaal van een tot tien, wanneer je erg veel woorden hebt opgeschreven. Wanneer ieder teamlid dit voor zichzelf heeft gedaan is het tijd om de resultaten gezamenlijk te bespreken.
Met het team prioriteiten stellen
Het bespreken van de waarden die jij aan de organisatie verbindt met het team is een enerverende en spannende stap. Wanneer de visie van het bedrijf duidelijk is, zul je zien dat jouw teamleden waarschijnlijk een soortgelijke top vijf hebben opgesteld. Licht elkaar toe welke keuzes er gemaakt zijn en wat de woorden betekenen. Gedeelde waarden bespreek je zodat er duidelijk wordt wat dit voor jullie gezamenlijk betekent. Er ontstaat dan een overzicht van de meest gedeelde waarden. Binnen het team kun je nu gaan bepalen wat jullie gezamenlijke top vijf is. Wanneer de kernwaarden duidelijk zijn, kun je dit ook inzetten als corporate story naar buiten toe.