Aan het begin van het jaar richten bedrijven hun blik weer op de toekomst. Een nieuw jaar biedt immers nieuwe kansen. Bij veel bedrijven gaat het management dan ook aan de slag met de doelstellingen en het jaarplan voor 2024. Dit plan staat vaak vol met KPI’s, groeistrategieën en een duidelijke visie voor het komende jaar. Maar naast de gezondheid van het bedrijf, kan ook de vitaliteit van de medewerkers een onderdeel zijn van het jaarplan. Een redelijk eenvoudige manier om hier meer aandacht aan te besteden, is het ontwikkelen en implementeren van een vitaliteitsbeleid. Als HR-professional kan je hierin een belangrijke rol spelen. Maar waarom is een vitaliteitsbeleid eigenlijk van onschatbare waarde voor bedrijven? Welke thema’s moet je hier zeker in opnemen? En welke valkuilen moet je vermijden?
Een vitaliteitsbeleid voor gezonde medewerkers
Er zijn verschillende redenen waarom bedrijven een vitaliteitsbeleid implementeren. Uit onderzoek van OneFit blijkt dat meer dan de helft van de bedrijven (55%) deze keuze maakt omdat vitale medewerkers bijdragen aan een goed bedrijfsresultaat. Maar ook het feit dat bedrijven het belangrijk vinden dat medewerkers gezond oud worden, is een veelvoorkomende reden om een vitaliteitsbeleid in te zetten (51%).
Een vitaliteitsbeleid kan verschillende vormen aannemen en specifieke doelen bevatten. Er is geen vast format en het kan worden aangepast aan de behoeften en doelen van de medewerkers. Denk aan een focus op mentale gezondheid of juist meer aandacht voor fysieke vitaliteit. In de kern draait het allemaal om het bevorderen van de mentale en fysieke gezondheid van medewerkers. Genoeg redenen dus om vitaliteit op te nemen in het jaarplan. Het implementeren van een vitaliteitsbeleid is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn een aantal zaken waar je rekening mee moet houden om het tot een succes te brengen.
Don’t: Top-down beleid
Een veelvoorkomende misstap is dat het management van bovenaf bepaalt hoe het vitaliteitsbeleid eruit moet komen te zien. Op deze manier wordt er onvoldoende ingespeeld op de behoeften en wensen van het personeel, waardoor er een kloof ontstaat tussen het beleid en wat medewerkers eigenlijk nodig hebben. Dit kan leiden tot een gebrek aan motivatie, aangezien medewerkers mogelijk niet de waarde van het beleid inzien.
Do: Actief luisteren naar medewerkers
Om een vitaliteitsbeleid echt te laten leven in je organisatie, moeten medewerkers in actie komen. En hier speelt HR een cruciale rol in door met hen in gesprek te gaan. Waar hebben zij behoefte aan als het gaat om vitaliteit? Willen ze bijvoorbeeld een tegemoetkoming voor een sportabonnement of flexibelere werktijden? Het kan natuurlijk ook voorkomen dat medewerkers meer aan hun mentale vitaliteit willen werken en graag met een coach in gesprek willen. Zorg ervoor dat iedereen kan meepraten en meedoen als je een vitaliteitsbeleid opzet. Het is belangrijk dat alle medewerkers hun zegje kunnen doen en dat hun input serieus wordt genomen, want alleen dan vergroot je de kans van slagen van zo’n beleid.
Don’t: Een vergeten document
Een tweede struikelblok doemt op wanneer het vitaliteitsbeleid niet verder komt dan een document op het intranet of in de mailbox. De kans is dan groot dat het slechts bij mooie woorden blijft en concrete acties uitblijven. Maar het vitaliteitsbeleid is meer dan een verzameling zinnen: het vereist een continue, actieve betrokkenheid van de hele organisatie.
Do: De kracht van samen
Door met elkaar aan vitaliteit te werken, kan je elkaar motiveren, stimuleren en is de kans groter dat iedereen betrokken raakt. Als HR-afdeling kan je een grote rol spelen door dit mogelijk te maken. Denk bijvoorbeeld aan gezamenlijke workshops, samen een sportles volgen of met elkaar een lunchwandeling maken. Op die manier kan je ook sneller een cultuur neerzetten waarin werken aan vitaliteit prioriteit heeft en niet een bijzaak is.
Do: Vrijheid geven
Door medewerkers een bepaalde mate van vrijheid te geven over welke invulling zij aan vitaliteit willen geven, kunnen zij veel meer eigenaarschap oppakken. Een beleid is dan geen verplichting, maar biedt medewerkers praktische handvatten om op een gezonde manier hun werkende leven in te richten. Ze kunnen dan zelf beslissen op welk gebied van vitaliteit zij wat extra ondersteuning nodig hebben. Naast dat het vitaliteitsbeleid dan een stuk effectiever is, gaat vitaliteit ook meer leven binnen je hele organisatie.
Een nieuwe start
Het implementeren van een vitaliteitsbeleid kan een goede start zijn van het nieuwe jaar, op weg naar een gezondere werkomgeving. Door medewerkers actief te betrekken, hun inzichten serieus te nemen en een beleid te creëren dat zowel mentale als fysieke gezondheid bevordert, kunnen werkgevers het verschil maken.
Door: Kari Littley, expert op het gebied van employee wellbeing bij OneFit