Als je als manager opstapt bij je organisatie, doe dat dan op een gracieuze manier.
Tips om op te stappen
Enkele tips van het Britse adviesbureau voor persoonlijke ontwikkeling The Mind Gym:
- Wees er zeker van dat je wilt opstappen
De allergrootste invloedsfactor op de motivatie van mensen is het gedrag van hun baas. Als de redenen van je vertrek omkeerbaar zijn (‘ik voel me overspannen en ondergewaardeerd’), kan een eerlijk gesprek met je manager je er dan toe brengen om toch te blijven? - Verklaar je nader
Als je zeker weet dat je weg wilt, leg dan uit wat de gevoelens, feiten en ervaringen achter die beslissing zijn. Zodat je collega’s het kunnen begrijpen en accepteren en je chefs ervan kunnen leren. - Zorg voor een soepele overdracht
Help je team om een opvolger te vinden, zet alle ins en outs op papier voor je opvolger en wees indien mogelijk flexibel met je opzegtermijn. Je wilt dat mensen je missen, niet dat ze boos zijn omdat je ze hebt laten zakken. - Beheers jezelf
Als je bent ontslagen of wegbezuinigd, blijf dan kalm, blijf lachen en houd negatieve gedachtes over je organisatie of je collega’s voor jezelf. Door je volwassen te gedragen behoud je je waardigheid en houd je je netwerk intact. - Laat alles netjes achter, ook met collega’s
Als er mensen zijn met wie je het nooit zo goed kon vinden, nodig die dan uit voor een kop koffie en vertel ze dat je hoopt dat jullie zonder hard feelings uit elkaar gaan. Je weet nooit of je mensen nog eens tegenkomt. En je wilt niet dat ze slecht over je praten na je vertrek. - Zorg dat je wordt onthouden
Kijk wat je succesvolste project is en gebruik je laatste weken om daar een nieuwe champion op in te werken. Laat een blijvend resultaat achter en je aanwezigheid zal nog jarenlang worden gevoeld. - Blijf respectvol
Als je eenmaal weg bent, is je exit niet afgelopen. Kom geregeld bij elkaar met ex-collega’s, en benadruk in je gesprekken je successen in je nieuwe baan in plaats van te vitten op je vorige. Als ex-collega die het goed doet, ben je aantrekkelijk als zich in de toekomst mogelijkheden voordoen in de netwerken van je ex-collega’s.
Bron: Management Today, mei 2013.