Een kwart van de hr-afdelingen (27%) kiest ervoor om zzp’ers een contract aan te bieden, nadat de Belastingdienst heeft aangekondigd dit jaar strenger te controleren op schijnzelfstandigheid. Dit blijkt uit het hr-benchmark van hr-dienstverlener Brightmine, uitgevoerd onder 289 HR-professionals. Ook wordt er naar andere oplossingen gekeken om zzp’ers in te kunnen blijven zetten: 61 procent van de hr-professionals onderzoekt nog hoe ze zzp’ers in hun organisatie kunnen behouden.
Vergrootglas op zzp-overeenkomsten
Om bijvoorbeeld te controleren of zzp’ers in die rol aan kunnen blijven, loopt bijna twee op de drie hr-professionals (62%) de zzp-overeenkomsten na. Het aflopen van het handhavingsmoratorium houdt de gemoederen bij hr-afdelingen dus in elk geval bezig. 35 procent van de hr-afdelingen geeft aan hierdoor onrust te ervaren.
Toekomstgerichte aanpak
Hr-afdelingen maken zich niet alleen druk over het aan boord houden van zzp’ers, maar denken ook na over hoe zij zich als aantrekkelijke werkgever kunnen positioneren om medewerkers te behouden en aan te trekken. Zo verwacht meer dan de helft van de hr-afdelingen (56%) in 2025 meer tijd te besteden aan strategische personeelsplanning. Op deze manier kunnen organisaties zich voorbereiden op toekomstige personeelsbehoeften en zich aanpassen aan veranderende marktomstandigheden. Nog eens 49 procent is van plan om medewerkerswelzijn dit jaar hoger op de agenda te zetten. Hieronder valt onder andere werkplezier, gezondheid en tevredenheid van medewerkers.
Sacha Luijkx, Head of Content bij Brightmine Nederland, zegt: “2025 belooft een bewogen jaar voor hr-afdelingen te worden. Zo zorgt de strengere handhaving op schijnzelfstandigheid er sinds 1 januari voor dat organisaties het inzetten van zzp’ers goed onder de loep moeten nemen en daardoor wellicht afscheid moeten nemen van waardevolle krachten. En dat in een tijd waarin het vaak al lastig is om de personeelsplanning rond te krijgen. Zorg er daarom voor dat je weloverwogen keuzes maakt bij het inschakelen van zzp’ers. Kijk bijvoorbeeld goed of een deel van de zzp’ers niet vast in dienst zou kunnen komen en dat je andere zzp’ers alleen inhuurt voor specialistische zaken. Ook is het belangrijk om over een goede wervingsstrategie voor vaste krachten na te denken. Niet iedere werknemer heeft dezelfde wensen en een persoonlijkere aanpak kan daarbij een wereld van verschil maken.”