‘Mijn deur staat altijd voor iedereen open.' Het is een van de grote kantoorclichés. Een denkfout bovendien.
Dichtedeurbeleid
Eikenberry vindt dat managers juist een dichtedeurbeleid moeten hebben – juist omdat beschikbaarheid, toegankelijkheid en openheid zo belangrijk zijn. Natuurlijk moeten leiders toegankelijk en beschikbaar zijn voor hun mensen, maar niet te allen tijde. Veruit de meeste vragen van mensen kunnen best even wachten – een kwartier, een paar uurtjes of tot morgen. Eikenberry vergelijkt dichtedeurbeleid met de spreekuren van een docent op een hbo of universiteit: op bepaalde momenten kun je hem raadplegen en hulp vragen – zeer goed voor de productiviteit van alle betrokkenen – en daarbuiten werkt iedereen gewoon ongestoord door. Met ruimte voor écht urgente dingen. Artsen hebben een soortgelijke aanpak. Waar het om gaat: hóe je je dichtedeurbeleid ook precies inricht, iedereens werk en productiviteit worden er beter van.
Bron: Kevin Eikenberry in: The Conference Board Review, najaar 2011.
Leestip: Managen = Gewoon Doen.