Ook in de vallei der valleien gaat niet altijd alles goed. Drie praktijken van eenhoorns en andere Silicon Valley-reuzen afgelopen jaar die nu eens géén navolging verdienen.
Roepen dat je transparant bent, en dan terugkrabbelen In hun streven naar een gevarieerder personeelsbestand (etnisch, raciaal, gender) en transparantie begonnen bedrijven als Apple, Facebook, Google en Twitter twee jaar geleden diversiteitsrapportages te publiceren. Een paar jaar later is er weinig nieuws onder de Californische zon. Nog steeds is minder dan 5% van de medewerkers zwart en minder dan een derde vrouw, en voor management- en techfuncties zijn de cijfers nog homogener. Tot zover diversiteit – en transparantie. Want omdat er zo weinig moois te melden viel, stopten onder andere Pinterest, Twitter, eBay en Salesforce maar weer met hun diversiteitsrapportages. Terwijl het idee erachter juist was om de diversiteitsdoelen scherp in het vizier te houden. Denken dat je met algoritmes alles kunt oplossen In 2016 stuitten we op de beperkingen van Facebook’s veiligheids-check-in, een algoritme dat wordt ingezet voor natuurrampen maar bijvoorbeeld ook na de terreurdaden in Parijs. Het doel: aangeven aan vrienden en familie dat jij veilig bent. Hulpverleningsorganisatie maken zich zorgen over dit feature, omdat het heel gemakkelijk een lawine van foute of misleidende informatie kan ontketenen op zo’n sociaal medium. Liever geen informatie dan foute info in dit soort precaire omstandigheden, is hun motto, tot alles is gedubbelcheckt. Het fakenieuwsgehalte rond de Amerikaanse verkiezingen op Facebook is nog zoiets. Na onder druk te zijn gezet, kondigde Facebook aan fakenieuws te gaan markeren, in samenwerking met Poynter International Fact Checking Network. Soms blijkt de menselijke toets onmisbaar. Technologie is een middel, geen panacee. Vergeten dat de klant koning is Een voorbeeld is Evernote, dat onlangs via gewijzigd privacybeleid aankondigde dat medewerkers periodiek geanonimiseerde notities van klanten konden bekijken. Dit ten behoeve van de machine learning-technologie van het bedrijf. Na – oeps – heftig verzet van klanten kwam Evernote hier snel van terug. Inzage geven is nu vrijwillig. Bron: Fast Company Door: Yvonne Halink – redacteur Management Executive Eerdere relevante berichten: