Of je medewerkers bevlogen raken in het werk wat ze doen is voor een groot deel afhankelijk van de werkomgeving. Maar het zit ook voor een deel in de persoon zelf. De een raakt eerder bevlogen dan de ander.
Je kunt hier rekening mee houden bij het selecteren van kandidaten. Er is één vraag in een sollicitatiegesprek die je daarom als manager moet stellen. Er zijn wel meer belangrijke vragen om te stellen, maar deze hoort zeker bij de top 3. Het antwoord op deze vraag zou de beslissing moeten geven om iemand wel of niet aan te nemen.Superbelangrijke vraag
Een superbelangrijke vraag in een interview voor elke functie, op elk niveau, in elke organisatie: 'Vertel me over een keer dat je negatieve feedback hebt ontvangen.' Dit is niet dezelfde vraag als: noem je zwaktes. Of vertel me over een keer dat je een fout hebt gemaakt op je werk. Die zijn ook belangrijk om te stellen. Maar ze horen niet tot de top 3.
Laten we er even vanuit gaan dat iedereen die je interviewt voor een functie zestien jaar of ouder is. Het is niet mogelijk dat je op die leeftijd nooit negatieve feedback hebt ontvangen. Tenzij jouw kandidaten uit een grot komen en nooit iemand spreken.
Ontwikkelbaar
Waar het om gaat is te ontdekken of je kandidaat open staat voor feedback. Mensen die niet openstaan voor feedback zijn heel erg moeilijk om mee te werken. Ze zijn niet ontwikkelbaar. Elke vorm van feedback die ze ontvangen zal leiden tot verzet en een defensieve houding. Ze zijn niet in staat tot zelfreflectie. En zonder zelfreflectie is het lastig om moeilijke momenten, lastige feedback of tegenslagen op het werk, om te buigen naar iets positiefs. En juist dat is wel nodig om bevlogen te raken en te blijven.
Daarbij komt dat werknemers die niet open staan voor feedback hun gedrag niet zullen veranderen of verbeteren. Hoe effectief je als manager ook bent. In plaats van te luisteren naar jouw feedback en er iets mee te doen, zullen zij jou juist vertellen dat jij fout zit.
Open genoeg?
Iedereen die je interviewt heeft op een bepaald moment in zijn leven negatieve feedback ontvangen. De vraag is of jouw kandidaat open genoeg stond om ernaar te luisteren. Mensen die niet open staan voor feedback zullen niet in staat zijn om je vraag te beantwoorden.
Vond je dit interessant en wil je meer tips ontvangen? Download gratis het e-rapport: 5 simpele tips om de bevlogenheid van je medewerkers te vergroten
Bron: Marianne Schutten, HR-base, 10 juni 2013.
Tip
Eendaagse training: Powermanager 2.