De marketingmix is een klassieke tool om te helpen plannen wat te bieden aan klanten en hoe dat te bieden. In essentie zijn er vier P’s: product, prijs, plaats en promotie, maar dat worden de vier C’s.
Het product wordt vaak ontwikkeld op basis van klantbehoeften en eisen, die via marktonderzoek worden achterhaald. Bedrijven controleren de meerderheid van de productbeslissingen, van idee tot productie. Om een verkoopprijs voor het product vast te stellen, gebruiken bedrijven een combinatie van op kosten, concurrentie en klantwaarde gebaseerde prijszettingsmethoden. De bereidheid van klanten om te betalen, die wordt bepaald via consumentenwaarde gebaseerde prijszetting, is de belangrijkste input die klanten hebben als het gaat om prijszetting. Hebben bedrijven eenmaal besloten wat te bieden (product en prijs), dan moeten ze beslissen hoe dat te bieden (plaats en promotie). Bedrijven moeten bepalen waar ze het product gaan distribueren, met als doel het voor klanten gemakkelijk beschikbaar en verkrijgbaar te maken. Bedrijven moeten ook de informatie over het product communiceren aan de doelgroep, via verschillende methoden, zoals reclame, public relations en verkoopacties. Wanneer de vier P’s van de marketingmix optimaal ontworpen en op elkaar afgestemd zijn, is verkopen minder lastig, omdat klanten worden aangetrokken door de waardeproposities.