Je vindt ze overal, ook op de werkplek: types waar je het liefst met een boog omheen loopt. Helaas zijn ze niet altijd te vermijden; erger nog: soms moet je er mee samenwerken! Het boek ‘Dealing with people you can't stand' leert hoe je dat doet.
Vervelende collega's zijn er in soorten. Neem de tank: een agressieve schreeuwer die iedereen uitfoetert die hem hindert, vooral wanneer hij denkt dat hij met iets héél belangrijks bezig is. Of de martelaar, altijd mokkend omdat hij zogenaamd genegeerd of ondergewaardeerd wordt. Een andere lastpak is de sniper: iemand die gemeen commentaar levert en uitblinkt in het maken van sarcastische grappen ten koste van anderen. En wat te denken van de no-person: voortdurend in de contramine, nooit eens bereid om ergens aan mee te doen (want hij heeft het altijd veel te druk). En last but not least: de judge. Ook een heel akelig type, dat overal kritiek op heeft en in iedere situatie klaar staat om negatief commentaar te leveren, dan wel anderen zwart te maken.Gebruiksaanwijzing
Wat nou als een van deze tergende types je naaste collega is? Vraag je overplaatsing naar een andere afdeling; neem je ontslag? Niet verstandig, want je komt ze overal tegen. Beter is het om de volgende gebruiksaanwijzing voor de diverse lastpakken toe te passen.
- De tank
Deze collega (het is ook vaak een leidinggevende) treed je het best tegemoet met een zelfverzekerde houding. Laat zien dat je capabel bent, dwing respect af en laat je niet uit het veld slaan door geschreeuw of ander machtsvertoon. - De martelaar
Bedenk dat hij of zij een enorme behoefte aan bevestiging heeft, maar trap niet in de val van het schuldgevoel. Probeer de martelaar erkenning te geven, bijvoorbeeld door te zeggen dat je zijn advies, aanbod of feedback waardeert. - De sniper
Probeer vat te krijgen op de sluipschutter door quasiargeloos te vragen wat hij bedoelt met zijn negatieve commentaar. Controleer zo nodig zijn verhaal bij collega's. Betaal de sniper in geen geval met gelijke munt (sarcasme) terug. - De no-collega
‘Luister geduldig, toon begrip en wees oplossingsgericht' is hier het devies. Makkelijk is het niet, maar vaak hebben dit soort mensen wel een beetje gelijk. Als ze dat krijgen, ontdooien ze. - De judge
Ook hier geldt weer: schiet niet in de verdediging. Vraag de judge om zelf met oplossingen te komen, en in het geval van kritiek op derden: haal die derde erbij, zodat het probleem meteen uit de wereld kan worden geholpen.
Boekentip: Managen = Gewoon Doen.