De industriële revolutie leidde in de vorige eeuw tot massaproductie en de invoering van de lopende band. De repeterende werkzaamheden van medewerkers werden gestandaardiseerd en vastgelegd in functieprofielen.
Organisaties werden hiërarchisch en ‘Tayloriaans’ ingericht. Dat is niet meer van deze tijd. De digitalisering heeft een grote impact gehad op de inrichting van de werkplek, het voortbestaan van functies en de benodigde (digitale) competenties van medewerkers. Nog steeds wordt er vooral geleerd voor de huidige functie terwijl er nauwelijks voorbereiding is op toekomstige banen. De noodzaak voor ondernemers, managers en medewerkers om te leren in de 21e eeuw is alleen maar toegenomen. Het is hollen, of achteruit gaan in de technologische revolutie. Permanent blijven leren is voor medewerkers essentieel om duurzaam inzetbaar te blijven. Dit vraagt om belangrijke aanpassingen van de manier waarop leren en ontwikkelen in organisaties wordt vormgegeven. Het is tijd voor een evolutie. Het leren moet anders worden georganiseerd. Trainingen die ver afstaan van de praktijk hebben geen toegevoegde waarde. Studiedagen in een conferentieoord leveren meestal alleen wat nieuwe contacten en studiepunten van een vakorganisatie op. De werkplek moet daarom worden omgevormd tot een natuurlijke leeromgeving. In De Leer(r)evolutie wordt op een speelse wijze aangegeven hoe organisaties én medewerkers de uitdaging in de 21ste eeuw samen kunnen aangaan en hoe digitale technologie daarvoor optimaal kan worden ingezet. Het belang van een interne academie wordt helder uiteengezet. Medewerkers ontwikkelen bij zo’n intern opleidingsinstituut niet alleen vaardigheden die samenhangen met de uitvoering van het werk, maar ook zogenoemde ‘core workplace skills’, zoals leren-te-leren, leiderschap, creatief denken en innoveren. Ik ben benieuwd naar de ervaringen met het beschreven “Leerhuys” van het waterbedrijf PWN. Ik weet uit ervaring dat het best lastig is om zo’n nutsbedrijf aan het leren te krijgen. Nieuwsgierigheid en leergierigheid zijn belangrijke voorwaarden. Gelukkig is gewoon klassiek studeren ook nog altijd van belang. Ik vond De Leer(r)evolutie het lezen meer dan waard. Het gaf me een hoog leerrendement. Han van der Pool is een zeer ervaren talent ontwikkeling professional. Zijn expertise is te herleiden tot kennis uit de vakgebieden arbeids- en organisatiepsychologie, organisatiekunde en projectmanagement, aangevuld met ruim vijfendertig jaar ervaring als talentmanager, trainer/coach en adviseur in het bedrijfsleven. Zijn missie is een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van organisaties door het mobiliseren van het menselijk potentieel. Bron: Managementboek.nl