Bij zorgverzekeraar Zilveren Kruis wordt al meer dan tien jaar volgens de Lean-principes gewerkt. En met succes. Vorig jaar kreeg de zorgverzekeraar de eerste Nederlandse Kaizen Award uitgereikt. Manager Continu Verbeteren Wendy Manders: ‘Veranderen gaat hier echt uit van de medewerkers, het is niet iets wat van bovenaf wordt opgelegd. Dat andere organisaties langskomen om van ons te leren, is erg goed voor de trots van onze mensen.’
Een handdruk van niemand minder dan Masaaki Imai. Dat vond Wendy Manders een mooi moment, toen ze eind vorig jaar uit handen van deze 89-jarige Japanse grondlegger van Kaizen de eerste Nederlandse Kaizen Award (zie kader) kreeg uitgereikt. Manders, manager Continu Verbeteren van Zilveren Kruis, coördineert sinds 2013 hoe de zorgverzekeraar op basis van lean-principes werkt. Bij de Awarduitreiking liet ze weten dat continu verbeteren ‘inmiddels in het dna zit van onze medewerkers en ons bedrijf. Het gaat niet om tools, het gaat om elke dag willen verbeteren. Mensen zijn hierin het allerbelangrijkste.’