Je hebt een leuk bedrijf maar het is tijd om ermee op te houden. Wat zijn je opties?
Eigenaars van een eigen bedrijf denken meestal niet erg na over wat ze met hun bezit willen als ze ermee ophouden. En pas gestarte ondernemers al helemaal niet. Adviseur Jo Haigh vindt dat je dat toch moet doen, vanaf dag 1, waarbij je consequent naar dat einddoel moet blijven werken. Ook omdat er altijd van alles kan gebeuren dat maakt dat je ermee op moet houden – van plotseling toeslaande verveling met wat je doet tot een ernstige ziekte of economische crisis die je dwingt om te stoppen.Verkopen
Misschien het meest voor de hand liggend. Beantwoord wel eerst een paar belangrijke vragen:- Aan wie wil je je bedrijf verkopen? Een concurrent, vriend, je managementteam, een private-equity-investeerder?
- Met welke prijs ga je blij zijn? Denk hier goed over na: persoonlijke waarde en marktwaarde zijn nooit hetzelfde. En: deals lopen vaker stuk op de voorwaarden dan op de prijs.
- Wanneer is voor jou en voor het bedrijf het beste moment om te verkopen? Wees niet overhaast – maar mis ook niet het juiste moment.
- Blijf je na de verkoop nog verbonden aan het bedrijf, en zo ja hoelang? Kun je werken voor degene die je bedrijf koopt? Kun oprecht zeggen dat je voor hen even hard zult werken als je voor jezelf deed?
- Zullen de nieuwe eigenaren goed voor je bedrijf zorgen? Het gaat jou aan het hart – hen ook?