Een business center, een bibliotheek, of een informele locatie zoals een koffiebar: werken kan op allerlei plekken. Een nieuw onafhankelijk onderzoeksrapport in opdracht van Regus ontkracht de mythe dat flexibel werken of Het Nieuwe Werken gelijk staat aan thuiswerken. Volgens het rapport wordt werken op ‘derde werkplekken’ de nieuwe norm.
Volgens het onderzoek ZZA Responsive User Environments biedt werken op een ‘derde werkplek’ vele voordelen zoals bijvoorbeeld een betere werk- privébalans, minder stress en een hogere productiviteit voor de werknemer, evenals kostenefficiëntie, schaalbaarheid en minder vastgoedkosten voor bedrijven.Mark Dixon, CEO van Regus: “Dit onderzoek laat zien hoe ingeburgerd ‘werken op een derde werkplek’ is geworden in het moderne bedrijfsleven.Ook bij Regus stellen we deze groeiende trend vast.” Het rapport werd opgesteld door professor Ziona Strelitz. Het koppelt gegevens van een wereldwijde enquête bij 17.000 bedrijven aan kwalitatieve diepte-interviews met zakenmensen uit de hele wereld.
Professor Ziona Strelitz: “De huidige dynamische technologische, economische en sociale omstandigheden creëren kansen en stellen bedrijven voor nieuwe uitdagingen. Talent aantrekken en behouden is een essentiële uitdaging voor de bedrijfswereld. Werken op een ‘derde werkplek’ biedt betere werkomstandigheden en ondersteunt daarom deze doelstellingen.”
Enkele van de belangrijkste onderzoeksresultaten:
• 52 % van de werknemers die een ‘derde werkplek’ gebruiken, doen hiervoor een beroep op business centers voor een deel van of voor de volledige werktijd.
• 72 % van deze werknemers brengt meer dan 3 dagen per week door in hun favoriete business center of op een andere ‘derde werkplek’. 70 % van de gebruikers van business centers vindt dat dit productievere werkomgevingen zijn in vergelijking met de meer informele locaties.
• Veruit de meerderheid van de respondenten wou niet van thuis uit werken. Ze wilden werken tussen andere werkende mensen. De synergie en het gemeenschappelijke doel van de werkende mensen rondom hen, motiveert hen zonder dat het hen afleidt. Daarnaast kunnen ze gebruik maken van de technologie en faciliteiten die thuis niet beschikbaar zijn. En bovendien kunnen ze zich zo focussen op hun werk zonder dat ze worden afgeleid door het huishouden.
• Digitale nomaden – mensen die regelmatig gebruikmaken van een ‘derde werkplek’ – komen uit alle leeftijdsgroepen.
• De mogelijkheid om te werken op een locatie vlakbij huis verbetert op spectaculaire wijze de werk-privébalans, de jobtevredenheid en de productiviteit. De gunstige ligging van de ‘derde werkplek’ werd door 73 % van de respondenten genoemd als belangrijkste voordeel van werken op een ‘derde werkplek’.
• Het feit dat ze vlakbij huis werken, helpt gebruikers van ‘ derde werkplekken’ de stress te verminderen, tijdrovend woon-werkverkeer en files te vermijden en hun CO2-uitstoot te verminderen.
• Omdat de woonplaatsen vaak te wijd verspreid liggen voor bedrijven om een pand te kiezen dat dichtbij gelegen is voor alle werknemers, bestaat een productieve strategie erin om gebruik te maken van professionele ‘derde werkplekken’ die ondersteuning en coördinatie bieden.
• Werken op een derde locatie stelt bedrijven in staat te besparen op hun vastgoedkosten, flexibel gebruik te maken van faciliteiten en tegelijkertijd een professioneel imago te behouden.