Het vergt een vooruitziende blik, lateraal denken, intuïtie en moed om de grillige concurrentie het hoofd te bieden.
Concurrentie kan van alle kanten komen. De mogelijkheden en bereikbaarheid van technologie hebben traditionele entreebewijzen (kapitaal, consumenten, talent) en ouderwets concurrentievoordeel (intellectueel eigendom, schaalvoordeel, een groot klantenbestand) minder belangrijk gemaakt. Het zwaard van Damocles- Het gaat ongelooflijk snel. Omdat Joe Gebbia en Brian Chesky hun huur niet konden betalen, besloten ze luchtbedden te verhuren in hun huiskamer. Zes dagen later was de eerste gast een feit. De dag erop maakten ze hun Airbnb-site. Hotels in NYC alleen verliezen nu jaarlijks 450 miljard aan Airbnb.
- Ook klein is krachtig. De peer-to-peer leensite Prosper gooit de financiële sector overhoop, met 2 locaties en 240 medewerkers (vergelijk Wells Fargo: 9000 locaties en 270.000 medewerkers).
- De branche-inkomsten worden substantieel afgekalfd. Skype bijvoorbeeld onttrekt jaarlijks 37 miljard dollar aan gevestigde telefoniebedrijven.
- Vertrouwen is koning. Wat telt: buitengewone service, authenticiteit, transparantie. 73% van de millennials (VS) ziet meer in financiële diensten van PayPal, Square of zelfs Apple, Google, en Amazon dan van hun traditionele bank.
- Doorgrond hoe je branche werkt en waarop die leunt. De vrije val van dataopslagkosten was de drijvende kracht achter de businessmodellen van bijvoorbeeld Netflix en Airbnb.
- Doe continu brede concurrentieanalyse. Het biedt realtime-voordeel en helpt tijdig te zien wanneer je moet counteren.
- Word andermans onvoorspelbare concurrent. Analyseer je kerncapaciteiten en denk daarbij voorbij je kernproducten. Fuji Film exploiteert zijn nanotechnologie-expertise nu in de cosmeticamarkt– waarmee het Kodak’s lot beschoren bleef.