Wat waren in 2012 de grootste adviesbureaus van Nederland? Welke groeien en welke krimpen? In welke sectoren kunnen adviseurs in deze crisistijd het beste hun brood verdienen? Deze en andere vragen worden beantwoord door de MC40, de jaarlijkse lijst van belangrijkste consultancybureaus in ons land, samengesteld door het tijdschrift Management & Consulting (M&C).
Bovenaan die lijst staat Accenture, de Nederlandse dochter van de Amerikaanse adviesgigant. Op nummer 2 is AON Nederland te vinden, en op 3 KPMG Advisory. De rest van de top 10 wordt gevormd door Atos Nederland, Conclusion, Pricewaterhousecoopers Advisory, Deloitte Consulting, BMC, Ernst & Young Advisory en Ecorys. Al deze bureaus – behalve BMC – wisten in 2012 nog groei te behalen.Krimpende markt
In hetzelfde nummer van M&C komt Fiona Czerniawska aan het woord. Deze Engelse kunsthistorica richtte na een carrière als consultant bij diverse adviesbureaus haar eigen bedrijf Source op dat onderzoek doet naar de internationale consultancymarkt. Over de ontwikkeling van de branche in Nederland heeft ze een paar interessante waarnemingen in petto naar aanleiding van de krimpende markt en het feit dat de Nederlandse markt afhankelijk is van een relatief klein aantal grote bedrijven: ‘Wat je nu ziet is dat de grotere bureaus hun Europese praktijken samenvoegen en de kleinere landen als Nederland worden ondergebracht bij andere gebieden'. Kortom: twee opties dienen zich aan, aldus Czerniawska: ‘Of je voegt de Nederlandse praktijk toe aan die van Duitsland of de Benelux, of je ontwikkelt in Nederland een centre of excellence waar niemand omheen kan. Je zou een vergelijking kunnen maken met de markt in Noorwegen, een van de snelst groeiende in Europa. Waarom? Vanwege de enorme kennis over olie- en gaswinning.'
Vier dingen
Wat zouden consultants anders moeten doen? Die vraag stelt Fiona Czerniawska vaak aan haar klanten. En die noemen dan altijd dezelfde vier dingen:
- Allereerst willen ze adviseurs die hun industrie en business werkelijk begrijpen.
- Hoe meer continuïteit een bureau heeft hoe beter.
- Ze verwachten van consultants volstrekte eerlijkheid en objectiviteit.
- Ze willen consultants die met concrete ideeën komen over hoe de klant zijn business kan doen groeien. Czerniawska: ‘Consultants zijn bij uitstek geëquipeerd om de klant te helpen om over de muren van de eigen business heen te kijken en ideeën op te doen uit andere branches. Dat vergt expertise, skills, data, en vooral een breder perspectief.'
Bron: Wilbert Geijtenbeek en Ben Kuiken in: Manangement & Consulting, nr. 5 – 2013.
Lees ook het artikel: 'Christensen e.a.: Consulting op het punt van ontwrichting' in Management Executive.