Zonder strategie ben je nergens. Mét strategie trouwens ook niet als het personeel niet begrijpt waar het over gaat.
Volgens Marco de Haas van de Erasmus Universiteit moet er binnen een organisatie duidelijke overeenstemming zijn over de te volgen strategie. ‘Als iedereen zijn eigen ding doet, run je geen bedrijf maar een sociale werkplaats’. De Haas promoveerde op een onderzoek naar toepassing van strategie in organisaties, en houdt zich nu bezig met strategische alignment: de mate waarin er in een organisatie consensus bestaat over de voorgenomen strategie. Hij ontwikkelde daar ook een meetinstrument voor: de S-ray Alignment Scan. Die scan is hard nodig, want uit de eerste onderzoeksresultaten blijkt dat misalignment eerder regel dan uitzondering is. Volgens De Haas begint het probleem al bij de gebrekkige communicatie over de strategie. ‘Als ik een bedrijf binnenloop en tien managers vraag of ze mij de belangrijkste doelen van de strategie kunnen vertellen, krijg ik tien verschillende antwoorden’. Zo krijg je natuurlijk nooit alle neuzen dezelfde kant op. En daar gaat het tenslotte om. Marco De Haas stelt zelfs dat het er minder toe doet wát de strategie precies is, als hij maar door iedereen gedeeld wordt.