De recessie van de afgelopen jaren heeft natuurlijk heel veel nadelen. Maar zo nu en dan duikt er ook een voordeeltje op. Wat bijvoorbeeld te denken van de uitkomst van een onderzoek van het Amerikaanse CareerBuilder, waaruit blijkt dat werknemers stipter zijn geworden sinds het uitbreken van de crisis. Zei in 2008 nog 20 procent van de werknemers een of meer dagen per week te laat op kantoor te verschijnen, via 16 procent in 2009 was dat nog maar 15 procent in 2010.
De redenen die worden aangevoerd voor het te laat op het werk verschijnen, veranderden niet. Nog altijd op 1: de verkeersdrukte (30 procent), gevolgd door slaapgebrek (19 procent). 9 procent geeft de schuld aan de slechte weersomstandigheden, terwijl 8 procent opgehouden te zijn bij het wegbrengen van de kinderen naar kinderdagverblijf of school. Andere veel voorkomende redenen die worden genoemd: vertraging in het openbaar vervoer, problemen met (het vinden van) kleding of lastige huisdieren.CareerBuilder vroeg ook hoe werkgevers omgaan met personeel dat zich niet aan de afgesproken tijden houdt. Hoewel sommige werkgevers milder zijn dan andere, gaf toch nog altijd bijna een derde deel (32 procent) aan wel eens iemand te ontslaan die frequent te laat verschijnt.
Smoezen
De onderzoekers vroegen als extraatje aan managers welke bijzondere smoezen ze wel eens hoorden van werknemers die te laat op het werk verschenen. Een greep uit de antwoorden:
- 'Er zat een bijenvolk in de auto en het duurde twee uur duurde voordat de bijen er uit waren'
- 'Ik ben aangevallen door onze kat'
- Mijn botox-afspraak liep uit'
- 'Mijn haar doet pijn aan mijn hoofd'
- 'Mijn karma is vandaag niet in orde'
- 'Ik ben gewond geraakt toen ik een vork uit de vaatwasser haalde'