Creatief ondernemerschap vervult ook een zekere economische waarde. Dat is de mening van Dany Jacobs, hoogleraar Industriële ontwikkeling en innovatiebeleid aan de Universiteit van Amsterdam en lector Kunst, cultuur en economie bij de hogescholen ArtEZ en HAM.
Volgens Jacobs zien veel creatieve ondernemers zich echter niet vaak als ondernemer. Hun culturele en creatieve insteek is voor hen belangrijker dan de economische waarde. Door allerlei bezuinigingen in de cultuursector kunnen de creatieven echter niet anders meer dan economisch en creatief combineren.
Dubbel succescriterium
Voor de creatieven geldt er dan ook het dubbele succescriterium. Bij het ondernemen letten zij op de culturele waardering en de bereidheid die er is om voor het product te betalen. Bij economisch succes gaat het om omzet, winst, groei van het bedrijf en succesvolle verkoop van producten en diensten, bij creatief succes om de reputatie die opgebouwd wordt. De combinatie leidt tot creatief ondernemerschap.
Bron: ProfNews, gebaseerd op ‘Holland Belgium Management Review’.