Business Models Inc., dat gevestigd is in Amsterdam, opent vandaag een netwerk van tien kantoren over de hele wereld. Patrick van der Pijl, producer van het boek Business Model Generatie (geschreven door Alex Osterwalder en Yves Pigneur), richtte dit consultancybureau vijf jaar geleden op.
Patrick van der Pijl besefte dat de traditionele manier van consultancy geen overlevingskans meer had en startte met een innovatief business model voor de adviespraktijk. Zijn consultants sturen geen rapporten met hun adviezen, werken visueel met verfrissende en energiegevende workshops, co-creëren samen met hun klanten, werken met een one-stop, full-service concept en hebben vaste prijzen.
Het bureau opent nu vestigingen in de VS (Palo Alto/Chicago), Australië/Nieuw-Zeeland (Brisbane), GB (Londen/Glasgow), Nordics (Stockholm), Japan (Tokio), Taiwan (Taipei), Singapore en Oost-Europa (Boekarest).
Bestseller
De wereldwijde bestseller ‘Business Model Generatie (BMG): een handboek voor visionairs, game changers en uitdagers‘ werd in 2009 gepubliceerd. Het boek is vertaald in 26 verschillende talen en er zijn wereldwijd meer dan 600.000 exemplaren van verkocht (waarvan 25.000 in Nederland). Het boek combineert strategie en business design thinking en geeft inzicht in het Business Model Canvas en de business modeling methode. Het biedt ook een gemeenschappelijke taal en een tool voor het beschrijven, beoordelen en innoveren van business modellen.
Het verhaal achter het boek
Patrick van der Pijl benaderde Alexander Osterwalder in het voorjaar van 2008, nadat hij Osterwalders proefschrift over business model innovatie had gelezen op internet. Dit resulteerde uiteindelijk in de productie van het boek ‘Business Model Generation’. Het team achter het boek bestond uit Alexander Osterwalder en Yves Pigneur (auteurs), Alan Smith (designer), Tim Clark (redactie) en Patrick van der Pijl (producer). Het boek zelf is ook gebaseerd op een innovatief businessmodel; een co-creatie van 470 strategieprofessionals uit 45 landen, gefinancieerd en geproduceerd zonder hulp van traditionele uitgevers.
Strategische en visuele managementtool
Kluwer vertaalde het boek in het Nederlands. Business Model Generatie is een praktisch, inspirerend handboek voor iedereen die ernaar streeft een business model te verbeteren – of een nieuw model op te zetten. Het biedt krachtige, eenvoudige en uitgeteste tools om business modellen te begrijpen, te ontwerpen, te bewerken en te implementeren. Het boek beschrijft het Business Model Canvas, een strategische en visuele management tool dat organisaties helpt met het beschrijven, ontwerpen, innoveren en testen van hun business modellen.