De kerstgratificatie verliest bij de Nederlandse werknemers terrein tegenover het traditionele kerstpakket. Het kerstpakket, dat wat uit beeld leek te verdwijnen, is in populariteit gestegen ten opzichte van 2009. Bijna een derde (32 procent) van de Nederlandse werknemers geeft aan het liefst zo'n 'ouderwets' pakket te willen ontvangen als kerstgeschenk.
Dit blijkt uit online onderzoek van uitzendorganisatie Unique. De kerstbonus staat volgens deze peiling nog steeds op de eerste plaats, de helft van de respondenten geeft aan het liefst een bonus te ontvangen. In 2009 was dit zestig procent, zo maakt de peiling duidelijk. De bonus is dit jaar dus minder populair. In 2009 behaalde het kerstpakket slechts 24 procent van de stemmen.Daarnaast blijkt uit de peiling dat dit jaar de geschenkbon meer gewenst is. In tegenstelling tot vorig jaar (8 procent), ontvangt nu 12 procent het liefst een bon voor de kerst. De donatie aan een goed doel is dit jaar met één procent gestegen, 7 procent vindt dit een geschikt kerstgeschenk.
“Mensen zijn weer wat positiever gestemd dan eind vorig jaar”, concludeert Nicole Tollenaar van Unique. “Toen wilden de meeste mensen een financieel extraatje aan het eind van het jaar. De druk van de economische crisis is voor veel mensen wat meer van de ketel, dus zien we nu dat het kerstpakket toch ook erg gewaardeerd wordt door werknemers en dat de bonus tien procent in populariteit gedaald is.”