Twee kapers op de kust
Doen we de goede dingen? Dingen doen we toch wel, of we ze als goed betitelen is een tweede. Wat […]...
‘Veel bedrijven zitten in de ontkenningsfase. Ze ontkennen het ontstaan van nieuwe disruptieve businessmodellen. ‘Aan het woord is Henk Volberda, hoogleraar Strategisch Management en Ondernemingsbeleid aan de Erasmus Universiteit. Uit onderzoek blijkt volgens Volberda dat één op de drie bedrijven niet erkent dat hun businessmodel aan vernieuwing toe is.
Maar dat is ook logisch, omdat de eerste tekenen niet altijd duidelijk zichtbaar zijn: ‘Veel disruptors werken in de periferie van de markt, met klanten die nog niet te veel willen betalen. Dat raakt dus niet aan de bestaande klanten van de gevestigde bedrijven.’ De vraag is dan ook hoe je als organisatie wel herkent dat je businessmodel aan het verouderen is. Volgens Volberda (foto) zijn er drie factoren die dat bepalen: ‘Een eerste waarschuwingssignaal is dat je in de randen van je markt nieuwe concurrenten ziet opstaan. Hun producten en diensten hebben misschien nog niet de door jou gewenste kwaliteit, of betrouwbaarheid, maar ze zijn wel een teken aan de wand dat er iets aankomt. Een ander signaal is dat je weinig roulatie hebt in je managementteam. Dan heb je mensen die alleen maar ervaring hebben opgebouwd in het bestaande businessmodel, en dan niet zo snel geneigd zijn een nieuwe businessmodel te ontwikkelen. Het derde wat je ziet is dat de talenten binnen de organisatie het hazenpad kiezen. Die zien allemaal leuke spannende dingen in de markt gebeuren, en die zijn dan weg. Als je die dingen in je organisatie hebt, dan weet je eigenlijk dat er een disruptie aankomt. Dan moet je niet wachten tot jouw markt instort, maar dan moet je het anders gaan doen.’"*" geeft vereiste velden aan