HR-managers zien in 2011 het binden van medewerkers als de grootste uitdaging. In 2010 stonden zaken als inkrimping en ontslag, arbeidsvoorwaarden en de kredietcrisis nog hoog op de agenda. Dit blijkt uit onderzoek dat in opdracht van Tempo-Team door TNS NIPO is uitgevoerd onder HR-managers in de industrie, handel en transport, zakelijke dienstverlening en de non-profit sector.
Prioriteit op behoud kwaliteit
Ruim drie jaar na het begin van de kredietcrisis zien bedrijven dat de markt zich structureel herstelt. Met een aantrekkende economie ligt de focus voor de personeelsmanager in 2011 op het waarborgen van continuïteit en het behouden van kwaliteit en kennis.
Ook blijkt uit het onderzoek dat HR-managers weer meer nadruk gaan leggen op de werving en selectie van medewerkers. Bedrijven zijn op zoek naar goed personeel en willen dat ook zeker behouden met oog op de te verwachten arbeidskrapte. “Natuurlijk zagen we het al aankomen, maar dat deze omslag op dit moment al zo scherp uit het onderzoek komt is opvallend,” zegt Suzanne Jungjohann, HR-directeur bij Tempo-Team. “Je moet als HR-professional vandaag de dag snel kunnen schakelen tussen korte en lange termijn uitdagingen, maar dat maakt het vak juist boeiend.”
Zoeken naar antwoord
Uit onderzoek blijkt verder dat één op de drie HR-managers gemiddeld meer dan één uur per dag besteedt aan het zoeken naar antwoorden op HR-vragen. Bijna de helft maakt daarbij gebruik van internet en Google. Deze online zoekopdrachten resulteren veelal in extreem veel ‘hits’, waarvan bovendien de betrouwbaarheid en herkomst niet altijd duidelijk is.
(Bron: Tempo-Team)