Bedrijven moeten beseffen dat ze nergens zijn zonder consumenten en dat ze dus hun wensen centraal moeten stellen. De economie verandert en businesmodellen die vroeger bergen geld opleverden, zijn nu waardeloos. Veel bedrijven hebben niet zozeer last van laagconjunctuur, maar zijn simpelweg niet berekend op de eisen van de moderne tijd.
Patrick van der Pijl, ceo van Business Models Inc, signaleert dat de focus verschuift van eigenaarschap naar toegang. Vroeger werden consumenten de bezitter van iets, van software of van muziek. Tegenwoordig is het mogelijk om geen eigenaar te zijn, maar om wel toegang te krijgen, bijvoorbeeld via de muziekdienst Spotify. Enkele verdienmodellen werken echt niet meer, zoals het model van tussenpersonen.Jan Jonker, hoogleraar duurzaam ondernemen, ziet steeds meer businesmodellen opduiken, en renderen, die niet alleen financieel rendement beloven maar ook leiden tot gunstige maatschappelijke ontwikkelingen. Die modellen zijn broodnodig, aangezien we een tijd van schaarste tegemoet gaan.
Bron: ProfNews.
Tips
– Seminar Business Model Mechanics (7 juni 2013)
– boek Business Model Generatie.