Ooit stond Nederland bekend als de internationale handelsnatie bij uitstek. Nederlandse schepen voeren de hele wereld over om handel te drijven. In de 21e eeuw ligt dat anders: de expansieplannen van Nederlandse bedrijven blijven momenteel duidelijk achter bij die in de ons omringende landen.
Volgens een onderzoek van Robert Half Finance & Accounting geeft liefst 94% van de Nederlandse bedrijven aan dat ze geen plannen hebben om uit te breiden naar andere landen of markten. Van de bedrijven die wel plannen hebben, noemt één procent Duitsland, Frankrijk, China, India en Zuid-Amerika als markten waar men wil gaan beginnen.Brazilië en Rusland, de twee andere BRIC-landen naast India en China, worden geen enkele keer genoemd door het Nederlandse bedrijfsleven. In heel Europa heeft gemiddeld 83 procent van de bedrijven geen plannen om naar het buitenland te gaan.
Volgens Robert Half zijn Nederlandse bedrijven momenteel voorzichtiger met buitenlandse avonturen dan andere landen, maar is op Europees niveau de intentie voor expansie over de hele linie laag te noemen. "Bedrijven richten zich voornamelijk op herstel in de basis, alvorens te investeren.” Slechts 6 procent van de bedrijven heeft plannen om te investeren in een ander land. Het was ook opvallend dat 23% van de ondervraagden in Nederland en Europa niet wist of zijn bedrijf plannen heeft om naar het buitenland te gaan.
Financiële centra
De Europese ‘financiële centra' Luxemburg en Zwitserland zijn het meest gericht op andere landen: respectievelijk 27 procent en 21 procent van de bedrijven heeft buitenlandse plannen. Maar liefst 10 procent van de Zwitserse bedrijven heeft zijn oog op Azië laten vallen. In Frankrijk heeft 19% van de bedrijven plannen voor expansie buiten de landsgrenzen en 3 procent van hen wil groeien in Amerika. Ook de Belgen zijn ondernemender dan wij: 16 procent van het bedrijfsleven wil naar het buitenland, waarvan 3 procent naar China wil en 2 procent naar India en de Verenigde Staten. België is ook het enige Europese land dat wil gaan expanderen in Brazilië.
Van de niet-Europese landen die deelnamen aan het onderzoek laat Dubai weliswaar zien dat ze grootse plannen hebben – meer dan 53 procent wil activiteiten gaan ontplooien in het buitenland – maar die zijn met name gericht op de Arabische buurlanden.
Aan de Workplace Survey Q4 2010 van Robert Half deden meer dan 2.400 financiële, human resources en algemene managers uit tien landen deel.
Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau Heliview Research.