Omdat de economie en de technologie diepgaand veranderen is vernieuwing en sociaal ondernemerschap belangrijk. Bedrijven worden namelijk steeds vaker afgerekend op hun maatschappelijk profiel.
Meino Zandwijk, medeoprichter en directeur van dutch, vindt dat deze situatie nieuwe kansen biedt, maar dat dit wel om innovatie en ondernemerschap vraagt. ‘Om de overgang naar een nieuwe economie te overleven, moet je anders durven denken en doen. Het is nieuwe waarde creëren of creperen’, vertelt Zandwijk. Zijn adviesbedrijf dutch, de nummer een voor wat betreft toegevoegde waarde in de Incompany 100, helpt klanten hiermee door new business te ontwikkelen via conventionele methoden of compleet nieuwe ondernemingen. Hiervoor wordt onderscheid gemaakt tussen drie elementen, namelijk inspireren, innoveren en implementeren. Het begint dus altijd met inspiratie opdoen. Zandwijk vertelt dat dit gewoon een kwestie is van op pad gaan om nieuwe mensen inclusief nieuwe ideeën te ontmoeten. Ook moeten bedrijven altijd open blijven staan voor nieuwe ideeën van individuen. Door de buitenwereld binnen te halen kunnen bedrijven zich laten inspireren. Boekentips: