Bedrijven die te weinig investeren in e-business lopen flink wat inkomsten mis dan ondernemingen waar wel zaken wordt gedaan langs de elektronische weg. Topmanagers die veel aandacht aan elektronische bedrijfsvoering besteden, zorgen voor een aanmerkelijk hogere omzet van hun bedrijf. Dat is een van de conclusies uit de tweede 'E-Business Maturity Benchmark' van het Atos Consulting Trends Institute en eFocus.
Aan het onderzoek werkten 130 topmanagers van top 500-bedrijven uit uiteenlopende sectoren mee. Duidelijk werd dat de bedrijven die verder op weg zijn met e-business veel beter weten wat hun klanten bezighoudt en waar ze behoefte aan hebben. Bovendien blijken ondernemingen waar de ‘e’ een belangrijke rol speelt, veel beter op de hoogte te zijn van activiteiten bij de concurrentie.Veel bedrijven hebben hun e-business niet optimaal georganiseerd, zo blijkt uit de benchmark. Juist in deze tijd kost dat inkomsten, omdat ondernemingen een steeds groter deel van hun omzet online genereren. Sociale media spelen daarbij ook een steeds grotere rol, zo leert het onderzoek.
Een van de aanbevelingen die de onderzoekers doen is het oprichten van een e-businessafdeling, die voor een duidelijk beleid kan zorgen. Nu is de verantwoordelijkheid voor de elektronische handel en wandel nog vaak bij de marketingafdelingen ondergebracht, waar de ‘e’ niet voldoende aandacht krijgt. Mede daardoor presteren veel bedrijven ondermaats.
Download hier de white paper E-Business Maturity Benchmark 2010 (na registratie)