Ook tijdens de crisisjaren groeide AFAS Software met dubble digits. Succesfactoren zijn: happy medewerkers, het ontbreken van secretaresses, humor en een extreme focus op de klant.
‘Successen zijn moeilijk te herleiden naar de top, faillissementen wel.’ Op het congres Anders Organiseren legt CEO Bas van der Veldt (zie foto) uit hoe hij zich niet laat leiden door functiebenamingen op visitekaartjes die niemand meer snapt.
Daan Quakernaat, auteur van het boek Ga Kathedralen Bouwen, is al een jaar ondergedoken bij AFAS om een boek over het softwarebedrijf te schrijven. Quakermaat bezocht directievergaderingen, feestjes, de maandelijkse theatervoorstelling… Recentelijk schreef hij er een blog over: ‘Dit wordt een boek dat u niet lezen wilt. U verwacht iets briljants bij AFAS als reden voor succes, maar dat is er niet. En toch verdienen ze twee tot vier keer zoveel geld als uw bedrijf…’ Bas van der Veldt zegt dat de auteur er de spijker mee op de kop slaat. ‘We doen hier niet aan rocket science. We zijn alleen al achttien jaar bezig om happy medewerkers en blije klanten te maken. Dat is een model dat kennelijk niet zo maar te kopiëren is.’
Huistheater
Ze doen het wel anders bij AFAS. Elke maand is er in het huistheater een medewerkersbijeenkomst, het lijkt op cabaret, om de medewerkers te vertellen wat goed gaat en wat niet. Acht keer per jaar komt de directie bijeen voor overleg. Zonder dikke dossiers, maar alleen een paar powerpoints. De CEO heeft geen secretaresse maar doet al zijn communicatie zelf. Geen uitgebreide beleidsplannen ook. Op de site een button met ‘Vraag het Bas’. De CEO staat erop in bouwvakkerskleding en een motorzaag. ‘Door dat zo aan te vliegen, durven mensen mij ook in gewone taal vragen te stellen of opmerkingen te maken. Humor neemt drempels weg. Zo kanaliseer ik ook kritiek richting mijn persoon en de directie. Ik vind het belangrijk om benaderbaar te zijn.’ Probleem bij veel andere organisaties is volgens Van der Veldt dat mensen aan de top denken dat succes door hen komt. ‘Ze vergeten dat geluk een belangrijke factor is. Als mensen carrière maken, gaan ze interessant doen. Creëren ze functiebenamingen en slagen er niet meer in normaal te blijven. Op de weg naar de top gebeurt veel met mensen. Ze worden gegrepen door macht en geld. Maar succes is zelden te herleiden naar de top, faillissementen en problemen echter wel. Ook is het jammer dat er vaak veel te weinig kritiek doorsijpelt naar de top.’
Groei geen doel op zich
AFAS is in achttien jaar tijd gegroeid naar 350 fte’s. Zelfs in de recente crisisjaren een groei van boven de tien procent, al is groei volgens Van der Veldt geen doel op zich. ‘Als we investeren in mensen of projecten en we groeien een jaar niet, kunnen we daar vrede mee hebben. Ik denk dat we in die achttien jaar als AFAS veel fouten hebben gemaakt, maar daar ook veel van hebben geleerd. We hebben als bedrijf ook geluk gehad, maar altijd gezorgd voor blije medewerkers en klanten. Dat is denk ik wel de basis van het succes van AFAS.’
Op 23 april zal Bas van der Veldt meer vertellen over het succes van AFAS en hoe anders organiseren een organisatie verder kan helpen. Daarvoor verplaatst de zelfbenoemde mafkees virtueel even het huistheater van AFAS in Leusden naar Driebergen. Voor een presentatie met humor en wijze levenslessen.
Meer informatie: Congres Anders Organiseren, Maitland Theater, Landgoed de Horst, De Horst 1, 3971 KR Driebergen
Auteur: Ronald Buitenhuis