Duurzaam en verantwoord ondernemen moet goed worden ingebed in de manier waarop ondernemingen dagelijks worden bestuurd. Alleen dan kan 'corporate responsibility' echt 'serious business' worden. Deze wens sprak Jan Peter Balkenende uit tijdens de presentatie van de publicatie 'Leadership and Corporate Governance for Sustainable Growth Business Models'.
Balkenende is voorzitter van de Dutch Sustainable Growth Coalition (DSGC), een groep van acht Nederlandse multinationals, gesteund door de werkgeversvereniging VNO-NCW. Zijn advies aan de directiekamers: geen woorden, maar daden. ‘Een toegewijde ceo kan zich als individu wel verdiepen in de kansen en verantwoordelijkheden rondom thema’s als klimaatverandering, grondstoffenschaarste, gezondheid of mensenrechten. Maar de verankering van duurzaam en verantwoord ondernemen in de manier waarop ondernemingen dagelijks worden bestuurd is nog belangrijker.’
Rolverdeling bij duurzame groei
‘Leadership and Corporate Governance for Sustainable Growth Business Models’ geeft volgens hem antwoord de vraag welke concrete rollen commissarissen, bestuurders en medewerkers daarbij kunnen vervullen. De publicatie presenteert een model waarin acht dimensies van corporate governance worden onderscheiden, elk geïllustreerd met concrete praktijkvoorbeelden.
‘State of the art’
‘Beleid en strategie waarbij duurzaamheid is geïntegreerd in het dna van de onderneming vormen de ultieme drijvende kracht van duurzame groei. Dit is van toegevoegde waarde voor de maatschappij. Het is “state of the art” dat we met deze publicatie met praktische voorbeelden kunnen uitleggen wat de rol van corporate governance daarbij is’, aldus Bernard Wientjes, voorzitter van VNO-NCW.
Duurzame ervaringen delen
Samen met Paul Polman (ceo Unilever), Feike Sijbesma (ceo DSM) en Camiel Eurlings (ceo KLM), Trude Maas (commissaris) en Jan Peter Balkenende (partner Ernst & Young) deelde Wientjes ervaringen met zo’n 130 bestuurders uit het bedrijfsleven en de overheid. Minister Henk Kamp (Economische Zaken) sprak speciaal voor dit evenement een videoboodschap in. Ook de wetenschap was goed vertegenwoordigd.
Over de Dutch Sustainable Growth Coalition (DSGC)
De Dutch Sustainable Growth Coalition bestaat uit acht Nederlandse multinationals: Unilever, DSM, AkzoNobel, FrieslandCampina, Philips, Shell, KLM en Heineken. Hun gezamenlijke overtuiging is dat financiële en economische groei direct verband houdt met maatschappelijk rendement. Jan Peter Balkenende is voorzitter van deze coalitie, dat wordt gefaciliteerd door Ernst & Young en wordt gesteund door VNO-NCW. In september 2012 verscheen de eerste DSGC-publicatie ‘Sustainable Growth Business Models’.
Bron: VNO-NCW, 17 oktober 2013.