GenAI biedt bedrijven niet alleen kansen om klantervaringen te verbeteren en omzet te verhogen, maar kan ook een gamechanger zijn voor interne processen en strategieën en voor de werknemers zelf. Uit onderzoek van Slack, het digitale platform voor samenwerking van Salesforce, blijkt dat de urgentie onder leidinggevenden om AI-tools te integreren binnen het bedrijf de afgelopen zes maanden maar liefst zeven keer groter is geworden.
De toekomst van werken met AI draait niet alleen om efficiëntie, maar ook om de ervaring van werknemers. AI zal alles herdefiniëren – van carrières tot bedrijfscultuur. Om zo’n toekomst mogelijk te maken, is het essentieel dat AI niet alleen bedrijven ondersteunt, maar ook direct nuttige waarde biedt aan werknemers zelf. Ze moeten de voordelen ervan inzien en merken dat het past bij hun manier van werken. Organisaties spelen hierin een sleutelrol door een werkplek te creëren waar mensen en AI succesvol samenwerken.
Om medewerkers te helpen begrijpen wat werken met AI inhoudt – en managers handvatten te bieden om hen hierin optimaal te ondersteunen – heeft Slack vijf verschillende AI-persoonlijkheden van werknemers in kaart gebracht.
Vijf AI-persoonlijkheden
De grootste groep zijn de ‘Maximalisten’ (30%), die AI meerdere keren per week gebruiken om hun werk te verbeteren. De ‘Undergrounds’ (20%) gebruiken AI al vaak, maar zijn terughoudend om dit met hun collega’s te delen. De ‘Rebellen’ (19%) vermijden juist het gebruik van AI en vinden het niet eerlijk als anderen er gebruik van maken, terwijl de Superfans (16%) heel enthousiast zijn, maar op hun werk nog niet alles uit AI halen. De Observers (16%) – de naam zegt het al – zijn nog niet met AI aan het werk, maar volgen de ontwikkelingen met interesse, al is het wat voorzichtig. (Je kunt hier testen welk persoonlijkheid jij hbet).
AI in de organisatie
Om AI te laten werken voor de verschillende werknemers is het belangrijk dat HR-managers opnieuw kijken naar ontwikkeling en training binnen hun organisatie. Maatwerk is essentieel, omdat werknemers AI op verschillende manieren gebruiken. Deze drie belangrijke actiepunten kunnen leidinggevenden helpen om AI-adoptie te stimuleren binnen hun bedrijf:
Creëren van een cultuur van continu leren
Duidelijke toestemming om aan de slag te gaan met AI en de juiste begeleiding en training zijn belangrijk. Slechts 15% van de werknemers geeft aan dat ze de juiste opleiding en training hebben gehad om AI effectief te gebruiken. Getrainde werknemers geven ook nog eens 19 keer vaker aan dat AI hun productiviteit verbetert.
Laten zien waar en hoe AI-toepassingen gebruikt worden
Het delen hoe anderen AI-tools gebruiken en hiervan profiteren, en het bespreken van uitdagingen bij het gebruik van AI, helpt om duidelijke normen voor AI te creëren. Dit moedigt meer medewerkers aan om hun eigen ervaringen met AI te delen.
Aanmoedigen om te experimenteren met AI
Een veilige en ondersteunende omgeving waarin teams nieuwe technologieën kunnen uitproberen, is essentieel. Als medewerkers voelen dat hun werkgever hen hierin vertrouwt, zijn ze volgens het onderzoek maar liefst 94% meer bereid om AI in te zetten voor hun werk.
AI-agenten
Een nieuw fenomeen zijn autonome AI-agenten die werknemers ondersteunen in hun werkzaamheden. Deze AI-agenten kunnen bijvoorbeeld ingezet worden als klantenservice, of als sparringpartner en coach voor marketeers of salesmanagers. Ook zijn er AI-agenten die op HR-vlak ondersteunen. Deze AI-agenten koppelen met verschillende HR-data en -platformen, zodat ze informatie integreren en overzichtelijke inzichten met HR-medewerkers delen. De agenten kunnen hierdoor autonoom opereren, door bijvoorbeeld verlofverzoeken of werknemersverklaringen automatisch te verwerken. Bovendien zijn deze agenten sparringpartner voor medewerkers: door interactief scenario’s te simuleren kunnen trainingen worden gegeven om werknemers voor te bereiden op de praktijk.
Door repetitieve taken aan ondersteunende AI-agenten over te laten, krijgen medewerkers de ruimte om zich te richten op betekenisvoller en strategischer werk. Dit leidt niet alleen tot meer voldoening en welzijn voor werknemers, maar ook tot verbeterde efficiëntie, hogere productiviteit en betere prestaties voor het bedrijf. Het negeren van AI betekent dan ook dat bedrijven belangrijke voordelen mislopen.
Resultaatgericht
Als we een cultuur van experimenteren met AI willen creëren en medewerkers aanmoedigen om hun werk met AI te verbeteren, is het beter om ook de manier waarop we impact meten te herzien. In plaats van productiviteit te beoordelen op basis van input, zoals de tijd die aan een taak besteed is, is het effectiever om de focus te leggen op duidelijke resultaten zoals klanttevredenheid of het ontwikkelen van nieuwe producten. Dit stimuleert medewerkers om creatiever te werken en AI-tools optimaal te benutten voor betere resultaten.
AI-innovatie en werkomgevingen blijven in een razend tempo veranderen, dus het is essentieel dat werkgevers hierin meegroeien. Door ervoor te zorgen dat medewerkers nieuwe ervaringen opdoen, nieuwe vaardigheden ontwikkelen en hun AI-expertise versterken, bouwen bedrijven niet alleen aan hun wendbaarheid, maar ook aan een toekomstbestendige organisatie.
Door: Jeroen Heijmans, Salesforce Nederland