Volgens BCC Research zal de wereldwijde e-commerce markt in 2022 naar schatting circa 5,4 biljoen euro bereiken. Tegelijkertijd heeft de […]
Volgens BCC Research zal de wereldwijde e-commerce markt in 2022 naar schatting circa 5,4 biljoen euro bereiken. Tegelijkertijd heeft de groei van API’s in de afgelopen jaren veel nieuwe kansen in e-commerce geopend. In dit artikel onderzoeken we recente trends in e-commerce die mogelijk zijn gemaakt door API’s en hoe ze ervoor hebben gezorgd dat e-commerce platformen groeien. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van de API mogelijkheden van AFAS, waar de experts van Salure bij kunnen helpen. Hieronder lees je over API’s en waarom je hier beslist gebruik van moet maken als e-commerce-ondernemer.
Wat zijn API’s?
API is een afkorting voor ‘application programming interfaces’. Het zijn softwaretussenpersonen die afzonderlijke systemen met elkaar laten ‘praten’. Met behulp van API’s kan één applicatie communiceren met – en zijn services beschikbaar stellen voor – andere applicaties. Een website heeft bijvoorbeeld een weer- of kaarten-app ingebouwd. API’s werken via verzoeken en reacties van een browser naar een server. Dus wanneer de site in een browser is geopend, vraagt deze informatie op bij de API van de server (de weer- of kaartsoftware). De server reageert vervolgens op je browser door de gevraagde informatie weer te geven.
In e-commerce kunnen API’s allerlei soorten gegevens samenbrengen, zoals productinformatie, streaming van sociale media, verzendkosten, orderbeheer, prijzen of klantgegevens. API’s zetten deze data om in bruikbare, praktische intelligentie voor de consument. Ze matchen de juiste communicatie op het juiste moment met het juiste apparaat. Op je site maken API’s het bijvoorbeeld mogelijk voor klanten om realtime verzendkosten of orderupdates te zien.
Wat zijn hun voordelen?
API’s kunnen gebruikt worden als je kiest voor loonadministratie uitbesteden, maar ze maken ook headless commerce mogelijk. Met headless commerce krijg je een betere aanpassing van je platform omdat de front- en back-ends gescheiden worden gehouden. Het is de taak van een API om tussen de twee te communiceren. Je kunt de huidige trends beter bijhouden, want welk klantgericht platform je ook gebruikt, API’s zorgen ervoor dat je klant toegang heeft tot alle benodigde informatie. Maar wees voorzichtig – er zijn gevolgen aan headless gaan.
API’s voegen transactiekwaliteiten toe aan elk contact met de consument; of het nu online, een mobiele app of in de winkel is. Met behulp van het verzoek-antwoordpatroon brengen API’s alle belangrijke informatie binnen handbereik van je klant. Door je consumenten een betere gebruikerservaring te bieden, houd je je bedrijf concurrerend. 86% van de kopers zal meer betalen voor een betere merkervaring. En API’s zorgen er dus voor dat je klanten een naadloze en efficiënte ervaring met je bedrijf hebben.
Door automatisering zoals API’s op te nemen, kun je je bedrijf dus toekomstbestendig maken. Als je de huidige e-commerce-trends niet omarmt, loop je het risico achterop te raken. Door op de hoogte te blijven van het digitale landschap, houd je je bedrijf in de voorhoede van je branche. De toekomst van e-commerce vraagt dus om een gepersonaliseerde, naadloze en efficiënte klantervaring. Met API’s zorg je ervoor dat dit precies is wat je klanten krijgen.