Als er iets is dat de gezondheidszorg met sprongen vooruit kan helpen, dan is het wel beter samenwerken.
Hieronder volgen 5 voorbeelden van innovaties met een indrukwekkende impact. Ze vergen weinig extra financiële investeringen, maar continue aandacht voor sociaal kapitaal: investeringen in sociale organisatie, participatie, vertrouwen en solidariteit.
1. De gevolgen van transparantie
In december 2012 plaatste het MC Utah University (Salt Lake City) de uitkomsten van patiënttevredenheidsonderzoeken online. De grote meerderheid van de meningen was zeer positief, maar een klein aantal negatief. Juist deze gevallen veroorzaakten bij artsen en verplegend personeel een nog grotere inzet, motivatie en creativiteit.
Dat kwam omdat het besef doorbrak dat alle patiënten elke interactie met het ziekenhuis of zorgverlener in essentie beleven als een gebeurtenis waar voor hen veel op het spel staat. En waar ze dus onmogelijk met onverschilligheid tegenover kunnen staan.
2. Een cultuur van gedeelde verantwoordelijkheid
Mayo Clinic in Rochester, Minnesota, biedt zorg op basis van het geïntegreerde zorgconcept. Geïntegreerde, gecoördineerde zorg voorkomt fragmentatie van de behandeling waardoor disciplines niet optimaal samenwerken. Mayo Clinic kent ook een hechte groepscultuur van samenwerkende, zich verantwoordelijk voelende individuen en afdelingen, wat deze vorm van zorgverlening sterk stimuleert.
3. Teamgeest
De praktijk toont aan dat het bijeenvoegen van disciplines in elkaars nabijheid tot beter teamwerk leidt. Specialisten met de expertise die nodig is voor de behandeling van vaak moeilijke gevallen roepen dan eerder elkaars hulp in. Zo plaatste het Hennepin County MC (Minneapolis) de tandheelkundige afdeling naast Spoedeisende Hulp. Een ander voorbeeld is de al eerder genoemde Utah University, die gespecialiseerde zorgverleners (‘casemanagers’) integreerde in Intensive Care.
4. Aanpak van niet-medische factoren
Contra Costa Health Services (Californië) is een instelling die een breed pakket biedt van eerstelijns- en welzijnszorg. De instelling werkt samen met Health Leads, een organisatie met expertise in niet-medische factoren die van invloed zijn op de gezondheid. De samenwerking resulteert in beter inzicht in de sociaal-economische achtergronden van ziekten en aandoeningen, waardoor patiënten effectiever kunnen worden behandeld.
5. Concentratie van zorg
In Londen was de behandeling van beroertes verspreid over 34 ziekenhuizen. Dit aantal werd in 2010 teruggebracht tot 8 Hyper Acute Stroke Units. Concentratie van zorg blijkt een goed idee: het sterftecijfer daalde met 25%, de kosten met 6% en ook verbeterde de kwaliteit.
Bron: hbr.org
Leestip: Leren samenwerken tussen organisaties.
1. De gevolgen van transparantie
In december 2012 plaatste het MC Utah University (Salt Lake City) de uitkomsten van patiënttevredenheidsonderzoeken online. De grote meerderheid van de meningen was zeer positief, maar een klein aantal negatief. Juist deze gevallen veroorzaakten bij artsen en verplegend personeel een nog grotere inzet, motivatie en creativiteit.
Dat kwam omdat het besef doorbrak dat alle patiënten elke interactie met het ziekenhuis of zorgverlener in essentie beleven als een gebeurtenis waar voor hen veel op het spel staat. En waar ze dus onmogelijk met onverschilligheid tegenover kunnen staan.
2. Een cultuur van gedeelde verantwoordelijkheid
Mayo Clinic in Rochester, Minnesota, biedt zorg op basis van het geïntegreerde zorgconcept. Geïntegreerde, gecoördineerde zorg voorkomt fragmentatie van de behandeling waardoor disciplines niet optimaal samenwerken. Mayo Clinic kent ook een hechte groepscultuur van samenwerkende, zich verantwoordelijk voelende individuen en afdelingen, wat deze vorm van zorgverlening sterk stimuleert.
3. Teamgeest
De praktijk toont aan dat het bijeenvoegen van disciplines in elkaars nabijheid tot beter teamwerk leidt. Specialisten met de expertise die nodig is voor de behandeling van vaak moeilijke gevallen roepen dan eerder elkaars hulp in. Zo plaatste het Hennepin County MC (Minneapolis) de tandheelkundige afdeling naast Spoedeisende Hulp. Een ander voorbeeld is de al eerder genoemde Utah University, die gespecialiseerde zorgverleners (‘casemanagers’) integreerde in Intensive Care.
4. Aanpak van niet-medische factoren
Contra Costa Health Services (Californië) is een instelling die een breed pakket biedt van eerstelijns- en welzijnszorg. De instelling werkt samen met Health Leads, een organisatie met expertise in niet-medische factoren die van invloed zijn op de gezondheid. De samenwerking resulteert in beter inzicht in de sociaal-economische achtergronden van ziekten en aandoeningen, waardoor patiënten effectiever kunnen worden behandeld.
5. Concentratie van zorg
In Londen was de behandeling van beroertes verspreid over 34 ziekenhuizen. Dit aantal werd in 2010 teruggebracht tot 8 Hyper Acute Stroke Units. Concentratie van zorg blijkt een goed idee: het sterftecijfer daalde met 25%, de kosten met 6% en ook verbeterde de kwaliteit.
Bron: hbr.org
Leestip: Leren samenwerken tussen organisaties.