De implementatie van strategieën gaat nogal eens mis – bijvoorbeeld doordat de strategie eigenlijk helemaal geen strategie is.
Veel zogeheten strategieën zijn in werkelijkheid doelen, betoogt Freek Vermeulen, universitair hoofddocent strategy and entrepreneurship aan de London Business School. Ze geven niet aan wat de organisatie gaat doen maar waar de organisatie wil uitkomen (zoals ‘We willen koploper zijn in alle markten waarop we actief zijn’). Ook: soms formuleert een bedrijf een verzameling prioriteiten en keuzes die op zich hout snijden maar die samengevoegd geen coherente strategie vormen (Bijvoorbeeld: 1 we willen de operationele efficiëntie vergroten; 2 We willen ons richten op Europa, het Midden-Oosten en Afrika; 3 we stoten business X af). Vier implementatieadviezen van Vermeulen.Formuleer een samenhangende strategie (= wat je gaat doen)
Een voorbeeld van een heldere verzameling samenhangende keuzes komt van Hornby Railways, de iconische Britse speelgoedfabrikant (van onder andere modeltreinen):- perfecte schaalmodellen maken (in plaats van speelgoed), voor
- volwassenen (in plaats van kinderen),
- die inspelen op nostalgische gevoelens (van volwassenen aan hun jeugd).