Wat vertellen jouw medewerkers op een verjaardagsfeestje over hun werk? Vernietigen ze daarmee alle peperdure marketingcampagnes? Of zorgen ze dat die campagnes overbodig zijn door hun enthousiasme?
De grootste klant die ik ooit heb binnengehaald, had ik te danken aan een verjaardagsfeest waar ik zelf niet bij was. Een doorverwijzing van een vriend van de opdrachtgever bleek de bron van het contact en de basis voor een lange relatie met mijn toenmalige communicatiebureau. Elk weekend zijn er in ons land vele verjaardagsfeestjes waar je bekende en minder bekende mensen ontmoet. Een kruispunt van verschillende netwerken van familie, studievrienden en buren. En wat doen wij op typisch Nederlandse verjaardagsfeestjes? Borreltje, hapje en kletsen, praten, roddelen. Favoriete gespreksonderwerpen die de revue passeren zijn veelal sport, kinderen, sport van de kinderen, beetje zeuren over de politiek en…. het werk.
Werk als gespreksonderwerp
“Wat doe jij voor werk?”, vragen mensen die jij nog niet eerder hebt gesproken (of het vergeten zijn). “Hoe is het op je werk?”, is dan de basisvraag voor bekenden. Welk antwoord geef jij op deze vragen? Welke lading geef jij mee aan jouw gesprekpartner? Die reactie is sterk bepalend voor de wijze waarop de neef van de jarige of jouw oude studie maatje over jouw organisatie denkt en – nog belangrijker – voelt. Peperdure marketingcampagnes en jarenlang relatiemanagement kunnen vernietigd of versterkt worden door jouw verhaal over jouw werk.
Spread the love!
Wat moeten bedrijven doen om ervoor te zorgen dat medewerkers hun enthousiasme en trots verspreiden? Drie elementen zijn van cruciaal belang om van al je medewerkers gloedvolle ambasadeurs te maken.
Verhaal
Er moet een verhaal te vertellen zijn over het nut van de organisatie. Welke maatschappelijke bijdrage levert het bedrijf? Een bakker zorgt voor voeding, een arts voor gezondheid en een politie agent voor veiligheid. Allemaal eenvoudige verhalen om te vertellen. Maar wat is de maatschappelijke relevantie van een groothandel in verpakkingsmaterialen van farmaceutische grondstoffen? Bij Starbucks snappen ze dat en zijn hun missie, visie en waarden in zeer sprekende verhalen uit de praktijk opgeschreven in hun Green apron book. Een klein boekje dat alle Starbucks medewerkers krijgen en op maat in hun baristasloof past. Een voorbeeld van zo’n verhaal vind je in mijn boek Management Mythes.
Help uw medewerkers met het vertellen van het verhaal van het bedrijf. Vertaal missie en visie in verhalende vorm en organiseer desnoods een training storytelling aan al uw medewerkers.
Imago
Het imago van het werk, de branche en het bedrijf is van grote invloed op verjaardagsmarketing. Ook al ben je zelf nog zo trots op je werk en het maatschappelijke nut van het werk, als de publieke opinie tegen je is, dan wordt het onderwerp werk snel vermeden. In een onderzoek van Vebego kwam juist dit naar voren: Schoonmakers zijn heel trots op hun werk, maar het negatieve imago van schoonmaakwerk in de maatschappij belet ze om het uit te dragen. Tegenwoordig heb je eenzelfde probleem als je werkt bij een bank, een aannemer of een woningcorporatie. Mijn tip: Help je medewerkers om te gaan met negatieve reacties op haar beroep of zijn branche. Met elk gesprek wordt de publieke opinie weer beïnvloed.
Motivatie
Waar het hart vol van is, loopt de mond van over. Alleen bevlogen en betrokken medewerkers zullen zorgen voor verjaardagsmarketing. Zij zullen hun bevlogenheid overdragen aan de andere feestvierders. Zij zullen het gevoel oproepen dat je daar ook bij wil horen. Of dat nu als klant is of collega. Om te komen tot betrokken medewerkers spelen leidinggevenden een cruciale rol. Door extern te motiveren met waardering. En dan bedoel ik niet een bonus of promotie, maar een goed getimed en gemeend compliment. Maar vooral ook door een omgeving te creëren waarin de intrinsieke motivatoren van mensen in werking kunnen treden. Een omgeving waarin autonomie, meesterschap en zingeving een medewerker tot grote hoogte doen leiden.
Medewerkers zijn niet alleen je belangrijkste assets, maar ook je belangrijkste marketingkanaal. Mond op mond reclame of anti-reclame heeft nog steeds de sterkste invloed op mensen. En aangezien alle elementen voor verjaardagsmarketing ook direct toe te passen zijn op Social Media, gaat ook het bereik alle verbeelding te boven. Dus zorg goed voor je mensen, dan zullen zij goed voor jouw bedrijf zorgen. En wie weet levert een verjaardagsfeestje ook voor jou een grote klant op.