Een goede postercampagne heeft de kracht om mensen te raken, bewust te maken of te activeren voor een zaak die jij belangrijk vindt. Of je nu promotie wilt maken voor jouw bedrijf, aandacht wilt vragen voor een maatschappelijk probleem of een aankomend evenement wilt aankondigen. Het maken van een inspirerende postercampagne kan jouw algehele marketingstrategie versterken. Hoe je een effectieve postercampagne opzet lees je hier.
Kies de juiste doelgroep en boodschap
Een inspirerende campagne begint allemaal met een duidelijk doel en een ijzersterke boodschap. Wil je mensen bewust maken, activeren om iets te ondernemen of heb je een ander doel? Laat een poster printen waarbij dit doel naar voren komt in het ontwerp.
Hiervoor moet je nagaan wie het publiek is die deze boodschap moet horen. Wat is de beste manier om hen aan te spreken? En hoe zorg je ervoor dat jouw boodschap écht binnen komt? Denk bijvoorbeeld aan slogans of quotes die mensen kunnen motiveren of inspireren.
Je kunt ervoor kiezen om de boodschap op jouw poster als een verlengde in te zetten van jouw algehele marketingstrategie, of juist als extra herkenningspunt. Een visueel aantrekkelijk ontwerp valt of staat met de kern van jouw boodschap. Het werkt het beste om de boodschap kort, krachtig en inspirerend te houden. Kortom, weet wat je wil zeggen tegen een specifieke groep mensen.
Een inspirerende poster ontwerpen
De krachtige boodschap wil je natuurlijk verpakken in een ijzersterk ontwerp. Om jouw eigen design extra kracht bij te zetten helpt het om 3 lay-outprincipes in balans te hebben:
- Evenwicht: Zorg dat er balans is tussen de hoeveelheid tekst en beeld op de poster
- Consistentie: Zorg voor herkenbare elementen die jouw boodschap kracht bij zetten. Denk aan herkenbare kleuren vanuit een bepaalde huisstijl of een pakkend (bedrijfs)logo.
- Hiërarchie: Zorg dat in één blik op de poster de belangrijkste aspecten duidelijk zijn. Wanneer je langer kijkt worden er steeds meer details duidelijk.
Wanneer deze elementen op de poster samenwerken zal jouw boodschap van het papier springen! Daarbij heb je keuze bij de drukker uit verschillende formaten en afwerkingen. Ook deze keuzes kunnen jouw ontwerp extra kracht bijzetten.
Verspreid de poster op effectieve plekken
Je moet niet alleen jouw publiek kennen voor het formuleren van de juiste boodschap, maar ook voor het verspreiden ervan. Je wilt natuurlijk dat jouw poster op alle plekken zichtbaar is waar jouw doelgroep zich bevindt. Zijn dit drukke openbare plekken, buurthuizen of bedrijventerreinen? Kijk dan waar jij jouw poster in deze omgeving kunt verspreiden.
Zeker wanneer jij je richt op een bepaalde doelgroep die online wellicht lastig te bereiken is, kan de aanvulling van een postercampagne een effectieve toevoeging zijn aan jouw marketingstrategie.
Bij de verspreiding van jouw boodschap kun je ook het publiek inzetten om met jou de posters te delen. Door gebruik te maken van een bepaalde hashtag kun je andere mensen aanmoedigen het bericht te delen met anderen.
Maak het bereik van jouw postercampagne meetbaar
Om te bepalen of jouw postercampagne effectief is, moet je het effect meetbaar maken. Hiervoor kun je verschillende doelstellingen opstellen. Bijvoorbeeld:
- Heb je meer aanmeldingen gekregen?
- Zijn er meer websitebezoekers geweest?
- Is de bekendheid van jouw merknaam gegroeid?
Door een postercampagne te combineren met andere online componenten, zoals de website of social media kanalen, kun je ook hier kijken of de posters voor een bepaald effect hebben gezorgd. Je kunt bewustwording gaan meten aan de hand van online analyses over het onderwerp. Wordt er meer over het bedrijf gesproken? Leeft het onderwerp meer onder de doelgroep? Door de resultaten te analyseren aan de hand van jouw doelstellingen kun je in de toekomst jouw postercampagne nóg beter inzetten binnen jouw marketingstrategie.