Een goed bedrijfsverhaal raakt mensen en het blijft hangen. Het belangrijkste onderdeel van een bedrijfsverhaal is niet wat je doet, maar waarom je het doet: dat is wat echt impact maakt. En natuurlijk laat je bedrijfsverhaal ook zien waarom je uniek bent. Een krachtig verhaal trekt klanten aan, bindt ze, bouwt vertrouwen op en versterkt je merk. Maar hoe vertel je jouw bedrijfsverhaal op zo’n effectieve manier? Hier vind je de belangrijkste tips om jouw boodschap glashelder over te brengen!
Je missie en je visie
Elke onderneming heeft een reden van bestaan. Waarom ben je het bedrijf begonnen? Wat wil je bereiken? Het antwoord op deze vragen is de kern van je bedrijfsverhaal. Klanten willen zichzelf identificeren met jouw waarden en missie. Het geeft je houvast en motivatie als het even tegenzit. Ondernemen is niet zonder uitdagingen en dan kan even terugblikken naar hoe je begonnen bent en vooral waarom je helpen om even door de zure appel heen te bijten.
Een persoonlijke touch
Een bedrijfsverhaal moet mensen raken. Noem niet alleen maar wat feitjes, maar laat juist zien hoe je bent begonnen, wat je motivatie en inspiratie was en hoe je bent gekomen waar je nu bent. Bonuspunten voor het betrekken van medewerkers en klanten: dat scoort ook heel erg goed! En natuurlijk werkt een video een stuk beter dan een tekst, dus is het laten maken van een 2D animatie ook echt een aanrader.
Sterke visuals
Een goed verhaal is de eerste stap. De tweede stap is het vertalen van dat verhaal naar een krachtig visueel beeld. Met visuele content maak je je verhaal aantrekkelijker en versterk je de emotionele impact. Een productvideo werkt natuurlijk het beste, zo kun je alle speciale aspecten van je product in detail laten zien. Probeer de kenmerken van je product te vertalen naar voordelen voor de klant, zo creëer je binding en maak je het product tastbaarder!
Een volgbaar verhaal
Een goed verhaal heeft structuur. Zorg ervoor dat je een duidelijk begin, middenstuk en eind hebt. Neem de kijker of lezer mee op reis. Laat zien wat het probleem is, hoe jouw bedrijf dat oplost en wat de klant daaraan heeft. Zorg voor een sterke punchline op het einde die echt blijft hangen, ook als ze klaar zijn met lezen of kijken. Het doel is natuurlijk dat jouw bedrijf top-of-mind blijft: dat is hoe je echt wint!