Goede communicatie op de werkvloer is van essentieel belang voor een succesvolle samenwerking binnen een bedrijf. Het is belangrijk dat medewerkers elkaar begrijpen en dat er duidelijkheid is over wat er van hen wordt verwacht. Daarnaast draagt goede communicatie bij aan een prettige werksfeer en kan het helpen om problemen op te lossen. In dit artikel zullen we een aantal tips met jullie bespreken om de communicatie op de werkvloer te verbeteren.
Wees duidelijk en concreet
Eén van de belangrijkste aspecten van goede communicatie is duidelijkheid. Zorg ervoor dat de boodschap die je overbrengt zo concreet en helder mogelijk is. Gebruik geen jargon of afkortingen waar niet iedereen bekend mee is. Probeer ook zo specifiek mogelijk te zijn over wat er van medewerkers wordt verwacht en wat de deadlines zijn. Dit voorkomt misverstanden en vergroot de kans op succesvolle samenwerking. Dit wordt ook wel ‘SMART’ genoemd. Een goed voorbeeld is tijdens je vakantie. Je wilt een auto huren op Sardinië. Je komt aan met het vliegtuig en gaat ervan uit dat je auto klaar staat op het vliegveld, maar dit is niet het geval. Dan kun je wel teleurgesteld zijn, maar de kans dat er iets in de communicatie niet helemaal goed is gegaan, die is natuurlijk vrij groot.
Luister naar elkaar
Communicatie is niet alleen zenden, maar ook ontvangen. Luister daarom goed naar wat de ander te zeggen heeft. Laat de ander uitpraten en stel vragen om te controleren of je de boodschap goed begrijpt. Laat ook merken dat je begrijpt wat de ander zegt door bijvoorbeeld te ‘knikken’ of door een samenvatting te geven. Dit zorgt voor wederzijds begrip en een prettige werksfeer. Je zult namelijk merken dat wanneer je denkt iets te begrijpen, dit in veel gevallen helemaal niet het geval is. Dus terugkomend op het auto huren op vakantie, zorg dat je duidelijk bespreekt waar de auto klaar staat, zodat er geen misverstanden over kunnen ontstaan.
Ga respectvol met elkaar om
Respectvolle en vriendelijke communicatie draagt bij aan een prettige werksfeer. Vermijd daarom negatieve of kleinerende opmerkingen en let op je toon. Zorg ervoor dat je de ander altijd met respect behandelt, ook als er sprake is van een meningsverschil. Dit vergroot de kans op een succesvolle samenwerking en zorgt voor een prettige werksfeer. Je kunt je natuurlijk wel voorstellen dat het niet prettig is dat je op een vervelend manier op je plek wordt gezet. De kans dat je dan de volgende keer nog onzekerder bent over hetgeen wat je doet, die is natuurlijk vrij groot.
Geef elkaar feedback
Feedback is een belangrijk onderdeel van goede communicatie. Geef op een constructieve manier feedback aan je collega’s en geef aan wat er goed gaat en wat er beter kan. Wees daarbij specifiek en geef voorbeelden. Zorg er ook voor dat je openstaat voor feedback van anderen en neem deze serieus. Dit zorgt voor een cultuur van continue verbetering en ontwikkeling.
Resumé
Communicatie wordt vaak als vanzelfsprekend gezien. Dit geldt niet alleen binnen het bedrijfsleven, maar ook in privé situaties ontstaan er vaak vervelende situaties doordat de één iets niet duidelijk verteld en de ander het niet volledig begrijpt. Zorg er daarom dus ook altijd voor dat je vraagt of hetgeen wat jij hebt gehoord, ook zo wordt bedoelt. We kunnen je verzekeren dat het je een hoop ellende kan besparen.